ОПЕРАТИВНА ПРОГРАМА „ИНОВАЦИИ И КОНКУРЕНТОСПОСОБНОСТ“ 2014-2020
Целта на процедурата
Предоставяне на фокусирана подкрепа на българските малки и средни предприятия за възстановяване от икономическите последици от разпространението на пандемията COVID-19 чрез подобряване на енергийната им ефективност.
КОЙ може да кандидаства?
Допустимите кандидати трябва да отговарят на следните изисквания:
- Юридически лица или еднолични търговци, регистрирани съгласно Търговския закон или Закона за кооперациите. Клонове на юридически лица, регистрирани в България, не могат да участват в процедурата за подбор на проекти поради липсата на самостоятелна правосубектност.
- Кандидати, които имат приключени 2018-та, 2019-та и 2020-та финансови години.
- Кандидати, които отговарят на изискванията за микро, малко или средно предприятие съгласно Закона за малките и средни предприятия и Препоръка на Комисията от 6 май 2003 г. относно определението за микро-, малки и средни предприятия.
- Кандидати, които развиват своята основна икономическа дейност в сектор C „Преработваща промишленост” съгласно Класификацията на икономическите дейности (КИД-2008). Кандидатите могат да заявяват подкрепа само за основната си икономическа дейност. Кодът на основна икономическа дейност ще се проверява въз основа на данни за 2020 г.
- Кандидатите следва да са реализирали нетни приходи от продажби общо за 2018-та, 2019-та и 2020-та финансови години в зависимост от категорията на предприятието-кандидат, както следва:
Категория на предприятието
|
Нетни приходи от продажби |
Микропредприятие |
≥ 210 000 лева |
Малко предприятие |
≥ 750 000 лева |
Средно предприятие |
≥ 3 000 000 лева |
Не са допустими за кандидатстване кандидати:
1. Микропредприятия, които имат седалище или клон със седалище на територията на селски район.
2. Предприятия, извършващи основната си икономическа дейност в областта на преработка и/или маркетинг на горски продукти.
3. Предприятия от сектор С:
- 10 Производство на хранителни продукти
- 10.1 Производство и преработка на месо; производство на месни продукти, без готови ястия
- 10.2 Преработка и консервиране на риба и други водни животни, без готови ястия
- 10.3 Преработка и консервиране на плодове и зеленчуци, без готови ястия
- 10.4 Производство на растителни и животински масла и мазнини
- 10.5 Производство на мляко и млечни продукти
- 10.6 Производство на мелничарски продукти, нишесте и нишестени продукти
- 10.81 Производство на захар
- 10.83 Преработка на кафе и чай
- 10.84 Производство на хранителни подправки и овкусители
- 10.91 Производство на готови храни (фуражи) за селскостопански животни
- 11.02 Производство на вина от грозде
- 11.03 Производство на други ферментирали напитки
- 11.06 Производство на малц
4. Предприятия от сектор рибарство и аквакултури.
5. Предприятия, осъществяващи основна икономическа дейност, свързана с производството, обработката и продажбата на тютюн и тютюневи изделия.
За КАКВО може да се кандидаства?
Дейности, насочени към подобряването на енергийната ефективност в предприятието. Предвидените за придобиване по проекта материали и оборудване трябва да са сред посочените в Списъка на допустимите категории материали и оборудване, който може да разгледате тук: (Prilojenie_18.1_Spisyk aktivi).
Дейности, свързани с изпълнение на мерки за енергийна ефективност на самостоятелни административни сгради, на сгради, които не са въведени в експлоатация, на сгради, които не са собственост на предприятието-кандидат, както и такива, свързани с изграждане на изцяло нови сгради не са допустими.
КАКВИ са допустимите разходи?
- Разходи за придобиване на машини, съоръжения, оборудване, системи, СМР, представляващи дълготрайни активи, включени в Списъка на допустимите категории активи;
- Разходи за консултантски услуги за въвеждане и сертифициране на системи за енергиен мениджмънт в предприятията съгласно изискванията на стандарт БДС EN ISO 50001 (Energy Management Systems)/EN ISO 50001, а именно:
– Разходи за консултантски услуги за въвеждане на система за енергиен мениджмънт в предприятията съгласно изискванията на стандарт БДС EN ISO 50001 (Energy Management Systems)/EN ISO 50001- не следва да надвишават 8 000 лв.;
– Разходи за консултантски услуги по сертифициране на система за енергиен мениджмънт в предприятията съгласно изискванията на стандарт БДС EN ISO 50001 (Energy Management Systems)/EN ISO 50001- не следва да надвишават 10 000 лв.
КОЛКО е помощта?
Максимален интензитет на помощта: 50%
Общият размер на безвъзмездната финансова помощ по процедурата е, както следва:
Общ размер на безвъзмездната финансова помощ |
Финансиране от Европейския фонд за регионално развитие по линия на REACT-EU |
Национално съфинансиране |
136 226 120 лв. 69 651 309,16 евро |
136 226 120 лв.
69 651 309,16 евро |
Н/П
|
Минималният и максималният размер на заявената безвъзмездна финансова помощ по всеки индивидуален проект по процедурата са, както следва:
Минимален размер на заявената безвъзмездна финансова помощ за индивидуален проект |
Максимален размер на заявената безвъзмездна финансова помощ за индивидуален проект |
25 000 лв. |
150 000 лв. |
Помощта по процедурата се предоставя при условията на режим de minimis съгласно Регламент (ЕС) № 1407/2013. Максималният размер на помощта за едно и също предприятие, заедно с другите получени минимални помощи, не може да надхвърля левовата равностойност на 200 000 евро за период от три бюджетни години (две предходни плюс текущата година).
ВАЖНО: За финансиране ще бъдат предложени проектните предложения, които съответстват на критериите за оценка, по реда на тяхното постъпване, до изчерпване на финансовия ресурс по процедурата.
Срок за изпълнение на проекта: всеки проект не следва да надвишава 10 /десет/ месеца, считано от датата на влизане в сила на административния договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ.
Очакван прием: 03.05.2022 г. – 23.05.2022 г.