ОПЕРАТИВНА ПРОГРАМА „ИНОВАЦИИ И КОНКУРЕНТОСПОСОБНОСТ“ 2014-2020
Целта на процедурата е да се предостави подкрепа на МСП за реорганизация и адаптиране на работните места и/или промени в бизнес процесите и моделите в контекста на COVID-19.
КОЙ може да кандидаства?
Допустимите кандидати трябва да отговарят на следните изисквания:
- Кандидати, които са юридически лица или еднолични търговци, регистрирани съгласно Търговския закон или Закона за кооперациите;
- Кандидати, които имат минимум една приключена финансова година (2019 г.) и са извършвали стопанска дейност през нея;
- Кандидати, които отговарят на изискванията за микро, малко или средно предприятие съгласно Закона за малките и средни предприятия и Препоръка на Комисията от 6 май 2003 г.;
- кандидати, които са реализирали нетни приходи от продажби за 2019 г. в зависимост от категорията на предприятието-кандидат, както следва:
Категория на предприятието |
Нетни приходи от продажби |
Микро предприятие |
≥ 30 000 лева |
Малко предприятие |
≥ 200 000 лева |
Средно предприятие |
≥ 1 000 000 лева |
Не са допустими за кандидатстване фирми:
1. Предприятия, кандидатстващи за финансиране на дейности за преработка и/или маркетинг на горски продукти;
2. Предприятия от сектор рибарство и аквакултури;
3. Предприятия от сектор С:
- 10 Производство на хранителни продукти
- 10.1 Производство и преработка на месо; производство на месни продукти, без готови ястия
- 10.2 Преработка и консервиране на риба и други водни животни, без готови ястия
- 10.3 Преработка и консервиране на плодове и зеленчуци, без готови ястия
- 10.4 Производство на растителни и животински масла и мазнини
- 10.85 Производство на мляко и млечни продукти
- 10.6 Производство на мелничарски продукти, нишесте и нишестени продукти
- 10.81 Производство на захар
- 10.83 Преработка на кафе и чай
- 10.84 Производство на хранителни подправки и овкусители
- 10.91 Производство на готови храни (фуражи) за селскостопански животни
- 11.02 Производство на вина от грозде
- 11.03 Производство на други ферментирали напитки
- 11.06 Производство на малц
4. Предприятия от сектор К “Финансови и застрахователни дейности” и от раздел 92 „Организиране на хазартни игри“.
За КАКВО може да се кандидаства?
Допустими за финансиране са дейности: свързани със създаване на здравословни и безопасни условия на труд, както и за адаптиране на процесите и организацията на работа в МСП в условията на COVID-19.
Допустими за финансиране разходи:
Разходи за ДМА, ДНА, СМР, материали и консумативи, свързани с:
1. Осигуряване на колективни средства за защита;
2. Оборудване за хигиенизиране и дезинфекция, вкл. поставяне на автоматични диспенсери;
3. Реорганизация и адаптиране на работните процеси чрез:
- Осигуряване физическа изолация/безопасна дистанция на работното място;
- Обособяване на отделни потоци на движение и осигуряване на безконтактно преминаване между отделните помещения;
- Климатизация и вентилация, която да минимизира риска от циркулация на вируса;
- Осигуряване на условия за работа от разстояние чрез – хардуер/софтуер за отдалечен достъп; софтуер за отчитане на дистанционна работа.
КОЛКО е помощта?
Общ размер на безвъзмездната финансова помощ: 78 233 200 лева.
Предвидено е наличният бюджет по процедурата да бъде разделен по групи икономически дейности (включващи в себе си отделни сектори съгласно КИД-2008), както следва: Промишленост (сектори B, C, D и Е), Търговия (сектор G) и Услуги (сектори F, H, I, J, L, M, N, P, Q, R и S), както и по категория предприятие въз основа на статистически данни за произведената продукция във всяка една от групите и категории предприятия, както следва:
Групи сектори съгласно КИД-2008 |
Разпределение на бюджета по групи сектори | Микро предприятия | Малки предприятия |
Средни предприятия |
ПРОМИШЛЕНОСТ |
21 840 000 лв. |
3 250 000 лв. | 6 420 000 лв. | 12 170 000 лв. |
ТЪРГОВИЯ |
15 830 000 лв. |
5 550 000 лв. | 4 590 000 лв. |
5 690 000 лв. |
УСЛУГИ |
40 563 200 лв. | 16 910 000 лв. | 11 390 000 лв. |
12 263 200 лв. |
В случай че бюджетът по някой от групите/категориите не бъде усвоен, Управляващият орган си запазва правото да пренасочи свободния ресурс към онези групи/категории, за които не достига наличното финансиране.
Максимален интензитет на помощта: 70%
Максимален размер на заявената безвъзмездна финансова помощ за индивидуален проект:
- за микро предприятия – от 3 000 до 15 000 лева;
- за малки предприятия – от 10 000 до 30 000 лева;
- за средни предприятия – от 25 000 до 75 000 лева.
ВАЖНО: Безвъзмездната финансова помощ, предоставяна по процедурата, може да бъде в максимален размер на 10% от нетните приходи от продажби в случай на микро предприятие, 5% от нетните приходи от продажби в случай на малко предприятие и 2,5% от нетните приходи от продажби в случай на средно предприятие
По процедурата се прилага Режим на държавна/минимална помощ: Помощ „de minimis” съгласно Регламент (ЕС) № 1407/2013 на Комисията от 18 декември 2018 – Общият размер на помощта „de minimis”, предоставена на едно и също предприятие, не надхвърля левовата равностойност на 200 000 евро (391 166 лева) за период от три бюджетни години.
КАКВИ са критериите за оценка?
Критерии |
Макс. брой точки |
1. Коефициент на рентабилност на EBITDA за 2019 г. |
10 |
Коефициентът на рентабилност на EBITDA на предприятието е ≥ 0,22 |
10 |
Коефициентът на рентабилност на EBITDA на предприятието е ≥ 0,18 и < 0,22. |
8 |
Коефициентът на рентабилност на EBITDA на предприятието е ≥ 0,14 и < 0,18. |
6 |
Коефициентът на рентабилност на EBITDA на предприятието е ≥ 0,10 и < 0,14 |
4 |
Коефициентът на рентабилност на EBITDA на предприятието е ≥ 0,06 и < 0,10. |
2 |
Претегленият коефициент на рентабилност на EBITDA на предприятието е < 0,06. |
0 |
2. Коефициент на разходите за данъци спрямо реализираните приходи за 2019 г. |
10 |
Коефициентът на разходите за данъци спрямо реализираните приходи е > 3 % |
10 |
Коефициентът на разходите за данъци спрямо реализираните приходи е > 2 % и ≤ 3% |
8 |
Коефициентът на разходите за данъци спрямо реализираните приходи е > 1 % и ≤ 2%. |
6 |
Коефициентът на разходите за данъци спрямо реализираните приходи е > 0,5 % и ≤ 1%. |
4 |
Коефициентът на разходите за данъци спрямо реализираните приходи е > 0% и ≤ 0,5% |
2 |
Коефициентът на разходите за данъци спрямо реализираните приходи е ≤ 0% |
0 |
3. Наличие на пряка връзка между пандемията COVID-19 и необходимостта от реализиране на планираните дейности. |
10 |
3.1. Връзка между заявените разходи по проекта и нуждата от реорганизация и адаптиране на работните места и/или промени в бизнес процесите и моделите в контекста на COVID-19 |
7 |
По отношение на всеки отделен заявен разход е представена ясна и обоснована информация, която да описва нуждата от реорганизация и адаптиране на работните места и/или промени в бизнес процесите и моделите с цел създаване на безопасни и здравословни условия на труд в контекста на COVID-19 |
7 |
Макар да не е представена ясна и обоснована информация за всеки един отделен разход относно нуждата от реорганизация и адаптиране на работните места и/или промени в бизнес процесите и моделите с цел създаване на безопасни и здравословни условия на труд в контекста на COVID-19, може да бъде изведена такава връзка |
5 |
Въз основа на представената информация по отношение само на част от заявените разходи може да бъде изведена нуждата от реорганизация и адаптиране на работните места и/или промени в бизнес процесите и моделите с цел създаване на безопасни и здравословни условия на труд в контекста на COVID-19 |
3 |
Не е представена информация или въз основа на представената информация не може да бъде изведена връзка по отношение на нито един от заявените разходи с нуждата от реорганизация и адаптиране на работните места и/или промени в бизнес процесите и моделите с цел създаване на безопасни и здравословни условия на труд в контекста на COVID-19 |
0 |
3.2. Описани са ефектите, които ще се постигнат посредством отпуснатата помощ по процедурата в посока създаване на безопасни и здравословни условия на труд в МСП в контекста на COVID-19. |
3 |
Критерият е изпълнен |
3 |
Критерият не е изпълнен |
0 |
В случай че проектното предложение получи „0” точки по критерий 3.1., проектното предложение се отхвърля! | |
Максимален брой точки: |
30 |
Очакван прием: Октомври – Декември 2020 г. – по официални данни от сайта на ОПИК.