ДИВЕРСИФИКАЦИЯ И АДАПТИРАНЕ НА МИКРО, МАЛКИ И СРЕДНИ ПРЕДПРИЯТИЯ КЪМ ИКОНОМИЧЕСКИЯ ПРЕХОД (МОДЕРНИЗАЦИЯ НА ПРЕДПРИЯТИЯ ОТ ВЪГЛИЩНИТЕ РАЙОНИ)

1. Цел на процедурата:

Предоставяне на подкрепа за МСП от въглищните райони в процеса към реализиране на икономически преход. Предприятията (вкл. стартиращи предприятия) ще получат средства за преструктуриране, диверсификация, технологична модернизация, ресурсна ефективност, иновации, обучения и повишаване на производителността.

2. Кой може да кандидатства?

1/ Търговци по смисъла на Търговския закон или Закона за кооперациите.

2/ Отговарят на изискванията за микро (персонал от 0 до 9 души), малко (персонал от 10 до 49 души) или средно предприятие (персонал от 50 до 249 души).

3/ Съществуващи предприятия (регистрирани преди повече от 2 години от датата на кандидатстване) – да са реализирали общо за 2021, 2022 и 2023 г. нетни приходи от продажби, както следва:

  • микро предприятие ≥ 100 000 лева.
  • малко предприятие ≥ 250 000 лева.
  • средно предприятие ≥ 800 000 лева.

4/ Стартиращи предприятия (регистрирани преди не повече от 2 години от датата на кандидатстване) – да са предвидили в своя бизнес план нетни приходи от продажби за период от три финансови години, както следва:

  • микро предприятие ≥ 100 000 лева.
  • малко предприятие ≥ 250 000 лева.
  • средно предприятие ≥ 800 000 лева.

Териториален обхват: Дейностите по проекта трябва да се изпълняват на територията на следните общини:

1/ Област Перник – общините Брезник, Земен, Ковачевци, Перник, Радомир и Трън.

2/ Област Кюстендил – общините Бобов дол, Бобошево, Дупница, Кочериново, Кюстендил, Невестино, Рила, Сапарева баня и Трекляно.

3/ Област Стара Загора – общините Братя Даскалови, Гурково, Гълъбово, Казанлък, Мъглиж, Николаево, Опан, Павел баня, Раднево, Стара Загора и Чирпан.

4/ Общини от маришкия басейн – общините Нова Загора, Ямбол, Симеоновград, Харманли, Тополовград, Димитровград, Хасково, Елхово, Сливен и Тунджа.

3. За какви разходи може да се кандидатства?

1/ Разходи за придобиване на машини, съоръжения и оборудване, представляващи дълготрайни материални активи (ДМА).

2/ Разходи за придобиване на специализиран софтуер за производствения процес, представляващ дълготраен нематериален актив (ДНА).

3/ Разходи за строително-монтажни дейности (СМР) свързани с инвестиции за диверсификация на МСП.

4/ Разходи за наем на работни помещения – до 10% от общите допустими разходите по проекта.

5/ Разходи за покупка на земя – до 10% от общите допустими разходите по проекта.

6/ Разходи за услуги, необходими за разработване на нови продукти/услуги – до 20% от общите допустими разходите по проекта.

7/ Разходи за обучение на служителите на кандидата, във връзка с направената инвестиция по проекта.

8/ Разходи за техническа помощ в подкрепа на подкрепа на стартиращи предприятия.

9/ Непреки разходи – до 7% от преките разходи по т. 1-8 по-горе.

4. Какъв е размерът на безвъзмездната финансова помощ?

Минимален размер на помощта: 50 000 лв.

Максимален размер на помощта:

  • 500 000 лв. за микро и малки предприятия.
  • 1 000 000 лв. за средни предприятия.

Процент на финансиране: от 30 до 100% в зависимост от категорията на предприятието, мястото на изпълнение на проекта и избрания режим на помощ.

Общ бюджет на процедурата: 250 000 000 лева.

ВАЖНО: Приоритет ще имат проекти, които:

  • са свързани с производство на енергия от възобновяеми енергийни източници;
  • са свързани с безотпадни технологии и методи за включване на отпадъчни продукти и материали от производства в други производства и услуги;
  • предвиждат наемането на работници от секторите на въгледобива и производството на енергия.

Индикативен срок за обявяване: първо тримесечие на 2025 г.

ВАЖНО: Към датата на официално обявяване на процедурата е възможно да настъпят промени в част от изискванията и условията.