ОТ ПРОГРАМА „КОНКУРЕНТОСПОСОБНОСТ И ИНОВАЦИИ В ПРЕДПРИЯТИЯТА“
1. Цел на процедурата:
Повишаване нивото на дигитализация на микро, малки и средни предприятия чрез насърчаване на инвестициите за въвеждане на технологии от областта на Индустрия 4.0.
2. Кой може да кандидатства?
- Търговци по смисъла на Търговския закон или Закона за кооперациите или да са еквивалентно лице по смисъла на законодателството на държава-членка на Европейското икономическо пространство, регистрирани не по-късно от 31.12.2021 г. Клонове на юридически лица, регистрирани в България, не могат да участват в процедурата чрез подбор на проектни предложения поради липсата на самостоятелна правосубектност.
- Малки и средни предприятия по смисъла на чл. 3 и чл. 4 от Закона за малките и средните предприятия.
- Да са заявили подкрепа, свързана с основната си икономическа дейност съгласно Класификацията на икономическите дейности (КИД-2008) на Националния статистически институт (НСИ).
- Да са реализирали нетни приходи от продажби за 2023 финансова година в зависимост от категорията на предприятието-кандидат, както следва:
Категория на предприятието |
Нетни приходи от продажби за 2023 г. |
Малко предприятие |
≥ 300 000 лв. |
Средно предприятие |
≥ 1 000 000 лв. |
- Да имат Степен на зрялост на цифровите технологии в предприятието-кандидат, съгласно Анкета за оценка на цифровата зрялост на МСП (инструмента Open DMAT на Европейската комисия), публикувана на следния интернет адрес – https://european-digital-innovation-hubs.ec.europa.eu/bg/open-dma, която кумулативно постига следните резултати:
- 1) общ среден резултат за степен на зрялост на цифровите технологии – не по-малко от 30% и не повече от 80%;
- 2) резултат по измерение „Цифрова стратегия на организацията“ – не по-малко от 30% и не повече от 80%;
- 3) резултат по измерение „Цифрова готовност“ – не по-малко от 20% и не повече от 80%.
ВАЖНО! По процедурата не са допустими следните кандидата:
- малки и средни предприятия, осъществяващи инвестиции, свързани с преработка и/или маркетинг на селскостопански продукти в неселскостопански продукти или с производството на памук, с изключение на хляб, тестени и сладкарски изделия, в случай че тези инвестиции се осъществяват на територията на селските райони.
- предприятия, които съгласно КИД-2008 на НСИ попадат в сектор С – раздел 10 „Производство на хранителни продукти” и раздел 11 „Производство на напитки”.
- предприятия, кандидатстващи за финансиране на дейности за преработка и/или маркетинг на горски продукти.
- предприятия, кандидатстващи за финансиране на дейности, попадащи в сектор риболов и сектора на рибарството и аквакултурите.
- предприятия, чиято основна икономическа дейност въз основа на данни за 2023 г. попада в следните сектори:
- сектор А „Селско, горско и рибно стопанство“;
- раздел 62 „Дейности в областта на информационните технологии“ и раздел 63 „Информационни услуги“ от сектор J „Създаване и разпространение на информация и творчески продукти; далекосъобщения“;
- сектор K „Финансови и застрахователни дейности“;
- сектор О „Държавно управление“;
- раздел 92 „Организиране на хазартни игри” от Сектор R „Култура, спорт и развлечения“;
- клас (код) 96.09 „Други персонални услуги, некласифицирани другаде” от раздел 96 „Други персонални услуги” в Сектор S „Други дейности“;
- сектор Т „Дейности на домакинства като работодатели; недиференцирани дейности на домакинства по производство на стоки и услуги за собствено потребление“;
- сектор U „Дейности на екстериториални организации и служби“.
3. За какви дейности може да се кандидатства?
Допустими по процедурата са проектни предложения, включващи следните дейности:
ЕЛЕМЕНТ А (задължителен):
Дейност 1. Въвеждане на технологии от Индустрия 4.0 чрез внедряване на ИКТ системи и приложения.
Дейност 1 следва задължително да води кумулативно до:
- въвеждане в предприятието-кандидат на една или повече технологии от Индустрия 4.0 съгласно „Видове допустими за подкрепа технологии от областта на Индустрия 4.0“ (Приложение 18); И
- интегриране на нововъведените технологии от Индустрия 4.0 с наличните технологии/ системи в предприятието-кандидат.
ВАЖНО! По Елемент А (задължителен) кандидатите избират ЕДИНизмежду приложимите режими на държавна/минимална помощ, като дейностите по настоящия Елемент А могат да бъдат изпълнявани по преценка на кандидата.
ЕЛЕМЕНТ Б (незадължителен):
Дейност 2. Повишаване на киберсигурността и поверителността на данните.
Повишаване на киберсигурността и поверителността на данните може да включва дейности, свързани с:
- Изграждане на система за защита на информацията в локална мрежа;
- Изграждане на система за архивиране на информация;
- Изграждане на система за управление на съхранението и споделянето на информация;
- Въвеждане и сертифициране на система за управление на сигурността на информацията съгласно изискванията на международния стандарт БДС ISO/IEC 27001 и др.
Дейност 3. Въвеждане на стандарти в областта на Индустрия 4.0.
Консултантски услуги за въвеждане на следните стандарти в областта на Индустрия 4.0:
- БДС EN 62264 „Интегриране на система за управление на предприятие“;
- БДС EN 61512 „Партидeн режим на управление и проверка на производствен процес“;
- БДС EN IEC 62890 „Управление на жизнения цикъл на системи и компоненти“.
ВАЖНО! Дейностите по Елемент Б (незадължителен) се изпълняват при условията и праговете за „минимална помощ“ (de minimis) съгласно Регламент (ЕС) № 2023/2831 на Комисията.
4. За какви разходи може да се кандидатства?
Допустими по процедурата са следните видове разходи:
ЕЛЕМЕНТ А (задължителен):
1) Разходи за придобиване и въвеждане на ИКТ системи и приложения, представляващи дълготрайни нематериални активи (ДНА). ИКТ системи и приложения, включени по Елемент А, могат да бъдат въведени/ползвани като:
- готови решения, съответстващи на нуждите на предприятието;
- персонализирани решения, разработени от изпълнител в съответствие с нуждите на предприятието;
- SaaS (Software as a service), когато е приложимо.
2) Разходи за машини, съоръжения и оборудване, представляващи дълготрайни материални активи (ДМА).
ЕЛЕМЕНТ Б (незадължителен):
1) Разходи за повишаване на киберсигурността и поверителността на данните – до 40 000 лв. Допустими са разходи за:
- Изграждане на система за защита на информацията в локална мрежа;
- Изграждане на система за архивиране на информация;
- Изграждане на система за управление на съхранението и споделянето на информация;
- Въвеждане и сертифициране на система за управление на сигурността на информацията съгласно изискванията на международния стандарт БДС ISO/IEC 27001 и др;
- Други сходни софтуерни системи, решения и приложения, които са пряко свързани с повишаване на киберсигурността в предприятието.
ИКТ системи и приложения за киберсигурност, включени по Дейност 2, могат да бъдат въведени/ползвани като:
- готови решения, съответстващи на нуждите на предприятието;
- персонализирани услуги/решения, разработени от изпълнител в съответствие с нуждите на предприятието;
- SaaS (Software as a service), когато е приложимо.
2) Разходи за въвеждане на стандарти в областта на Индустрия 4.0 – до 20 000 лв. Допустими са разходи за въвеждане на следните стандарти:
- БДС EN 62264 „Интегриране на система за управление на предприятие“.
- БДС EN 61512 „Партидeн режим на управление и проверка на производствен процес“.
- БДС EN IEC 62890 „Управление на жизнения цикъл на системи и компоненти“.
5. Какъв е размерът на безвъзмездната финансова помощ?
Минималният и максималният размер на заявената безвъзмездна финансова помощ по всеки индивидуален проект по процедурата се определя от категорията на предприятието-кандидат (малко или средно предприятие) и избрания режим на помощ по проекта („регионална инвестиционна помощ“ и/или „минимална помощ“ (de minimis)), и са както следва:
Минимален размер на заявената безвъзмездна финансова помощ |
Максимален размер на заявената безвъзмездна финансова помощ в зависимост от категорията на предприятието-кандидат и избрания режим на помощ по проекта |
150 000 лв. | Малки предприятия:
450 000 лв. без значение на избрания режим на помощ |
Средни предприятия:
1) 450 000 лв. за проекти, изпълнявани САМО при условията на режим „минимална помощ“ (de minimis); 2) 850 000 лв. за проекти, изпълнявани САМО при условията на режим „регионална инвестиционна помощ“, или за проекти, включващи двата режима на помощ („регионална инвестиционна помощ“ и „de minimis). |
ВАЖНО! В допълнение, максималният размер на заявената безвъзмездна финансова помощ за индивидуално проектно предложение НЕ следва да надвишава:
- за малки предприятия: 60% от реализираните от кандидата средногодишни нетни приходи от продажби за тригодишния период 2021 г., 2022 г. и 2023 г.
- за средни предприятия: 25% от реализираните от кандидата средногодишни нетни приходи от продажби за тригодишния период 2021 г., 2022 г. и 2023 г.
По настоящата процедура допустимите разходи са обособени в два елемента – Елемент А (задължителен) и Елемент Б (незадължителен).
1) Процент на съфинансиране при условията на режим „регионална инвестиционна помощ“ съгласно чл. 13 и чл. 14 от Регламент (ЕС) № 651/2014 на Комисията (приложим по Елемент А):
Категория на предприятието – кандидат |
Максимален интензитет на помощта за дейности
извън ЮЗР (NUTS–2) |
Максимален интензитет на помощта за дейности
в ЮЗР (NUTS-2), ако НЯМА ДА СЕ ИЗПОЛЗВА финансов инструмент за допълване на предоставената безвъзмездна помощ |
Максимален интензитет на помощта за дейности в ЮЗР (NUTS-2), ако ЩЕ СЕ ИЗПОЛЗВА финансов инструмент за допълване на предоставената безвъзмездна помощ |
Малки предприятия | 50% | София град (столица): 35%
София област: 50% Област Благоевград: 50% Област Перник: 40% Област Кюстендил: 40% |
София град (столица): 25%
София област: 50% Област Благоевград: 50% Област Перник: 30% Област Кюстендил: 30% |
Средни предприятия | 50% | София град (столица): 25%
София област: 50% Област Благоевград: 50% Област Перник: 30% Област Кюстендил: 30% |
София град (столица): 15%
София област: 45% Област Благоевград: 45% Област Перник: 20% Област Кюстендил: 20% |
2) Процент на съфинансиране при условията на режим „минимална помощ“ (de minimis) съгласно Регламент (ЕС) № 2023/2831 на Комисията (приложим по Елемент А и по Елемент Б):
Категория на предприятието-кандидат |
Максимален интензитет на помощта |
Малки и средни предприятия |
50% |
Общ бюджет на процедурата: 101 761 504,36 лв.
Предвидено е следното разпределение на бюджета в зависимост от групите сектори на икономическа дейност, категорията на предприятието-кандидат и категорията-регион:
Групи сектори на икономическа дейност: |
Категорията | Регион в преход | По-слабо развити региони |
Общо |
Индустрия
(включваща сектори B, C, D, E и F, съгласно КИД-2008 на НСИ) |
Малки предприятия | 4 587 701.24 лв. | 19 835 059.81 лв. | 24 422 761.05 лв. |
Средни предприятия | 6 881 551.87 лв. | 29 752 589.70 лв. | 36 634 141.57 лв. | |
Общо | 11 469 253.11 лв. | 49 587 649.51 лв. | 61 056 902.62 лв. | |
Услуги
(включваща сектори G, H, I, J (без J62 и J63), L, M, N, P, Q, R (без R92) и S (без S96.09), съгласно КИД-2008 на НСИ) |
Малки предприятия | 3 823 084.37 лв. | 16 529 216.50 лв. | 20 352 300.87 лв. |
Средни предприятия | 3 823 084.37 лв. | 16 529 216.50 лв. | 20 352 300.87 лв. | |
Общо | 7 646 168.74 лв. | 33 058 433.00 лв. | 40 704 601.74 лв. | |
Общо | 19 115 421.85 лв. | 82 646 082.51 лв. | 101 761 504.36 лв. |
6. Какъв е срокът за изпълнение?
Продължителността на изпълнение на всеки проект не следва да надвишава 15 (петнадесет) месеца, считано от датата на влизане в сила на административния договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ.
7. Какви са критериите за оценка?
I. Ефект от изпълнението на проекта: |
40 |
1. Въведени технологии от Индустрия 4.0 в резултат на проекта |
30 |
2. Автоматизирани/дигитализирани процеси в предприятието-кандидат в резултат на проекта |
5 |
3. Въвеждане на „зелени“ технологии от Индустрия 4.0 |
5 |
II. Финансова стабилност на кандидата: |
40 |
1. Претеглен коефициент на рентабилност на EBITDA за 2021 г., 2022 г. и 2023 г. |
10 |
2. Съпоставимост между претеглената стойност на EBITDA за 2021 г., 2022 г. и 2023 г. и стойността на общите допустими разходи по проекта |
10 |
3. Претеглен коефициент на брутна добавена стойност за 2021 г., 2022 г. и 2023 г. |
10 |
4. Претеглен коефициент на приходите от износ за 2021 г., 2022 г. и 2023 г. |
10 |
III. Приоритизиране на проекти: |
15 |
1. Регионална приоритизация на проектите според мястото на изпълнение |
5 |
2. Приоритизация съгласно Националната стратегия за малките и средните предприятия 2021-2027 г. |
5 |
3. Въведени технологии за киберсигурност и поверителност на данните |
5 |
IV. Бюджет на проекта и цялостност на проектното предложение |
5 |
1. Бюджет на проекта и цялостност на проектното предложение |
5 |
Общ брой точки: |
100 |
ВАЖНО! Проектни предложения, които са получили по-малко от 35 точки по критериите за техническа и финансова оценка, се отхвърлят.
Индикативна дата на обявяване на процедурата 31.03.2025 г.