ДФЗ ОТПУСКА 2,1 МЛН. ЛЕВА ЗА ИНВЕСТИЦИИ В МИНИ МАНДРИ, КЛАНИЦИ И МЛЕКОМАТИ

Управителният съвет на Държавен фонд „Земеделие“ утвърди общ финансов ресурс в размер на 2 100 000 лв. по инвестиционните схеми за държавни помощи за 2022 г.ДФЗ ОТПУСКА 2,1 МЛН. ЛЕВА ЗА ИНВЕСТИЦИИ В МИНИ МАНДРИ, КЛАНИЦИ И МЛЕКОМАТИ

СХЕМИ

1. „Инвестиции за закупуване или изграждане на обекти за преработка и/или обработка на сурово мляко“

БЮДЖЕТ:в размер на 1 000 000 лв.

ЦЕЛ: да се подпомогнат малки и средни фермери, както и обединения от фермери, отглеждащи животни в отдалечени или труднодостъпни райони на страната, по-лесно да реализират продукцията си, да увеличат доходите си, както и да механизират процесите по преработка.

2. „Инвестиции за изграждане на кланични пунктове”

БЮДЖЕТ: в размер на 1 000 000 лв.

ЦЕЛ: подпомагане на собственици на животновъдни ферми, които произвеждат храни от животински произход, за изграждането на кланични пунктове отговарящи на изискванията за добив и транжиране.

3. „Инвестиции за изграждане на търговски помещения и закупуване на търговско оборудване за земеделски стопани, осъществяващи директни доставки на малки количества суровини и храни от селскостопански животни”.

БЮДЖЕТ: в размер на  100 000 лв.

ЦЕЛ: дава възможност на фермерите за възстановяване на част от извършените разходи за:

  • Закупуването на млекомати, построяването или приспособяването на съществуваща сграда или помещения за нуждите на обект за търговия на дребно;
  • Закупуването на хладилници, хладилни витрини и друго специфично търговско оборудване.

С отпуснатият общ ресурс от 2,1 млн. лв. ще бъдат финансирани поетите ангажименти за подадени проекти и сключени договори от предходни приеми, както и одобрените проекти от предстоящите нови приеми за 2022 г. по инвестиционните схеми за държавни помощи.

Предстои да бъдат утвърдени указания по отделните схеми, след което ще бъдат отворени и приеми за кандидатстване.

Източник: ДФ „Земеделие“ – РА

СТАРТИРА ПРИЕМ ПО МЯРКАТА ЗА „ИНВЕСТИЦИИ ВЪВ ВИНАРСКИ ПРЕДПРИЯТИЯ“

В периода от 1 до 21 април 2022 г. ще се приемат заявления за предоставяне на финансова помощ по мярка „Инвестиции в предприятия“

ЦЕЛ: Мярката е предназначена да подобри общите резултати на предприятията и адаптирането им към изискванията на пазара чрез повишаване на конкурентоспособността им с изпълнението на инвестиции за съоръжения за преработка и/или инфраструктура на предприятията в лозаро-винарския сектор.СТАРТИРА ПРИЕМ ПО МЯРКАТА ЗА „ИНВЕСТИЦИИ ВЪВ ВИНАРСКИ ПРЕДПРИЯТИЯ“

КОЙ МОЖЕ ДА КАНДИДАСТВА?

  • Предприятия, вписани като винопроизводители в лозарския регистър, поддържан от Изпълнителната агенция по лозата и виното;
  • Организации на производители, асоциации на организации на производители и междубраншови организации в сектор винено грозде.

КОЛКО Е ПОМОЩТА?

  • Микро-, малки и средни предприятия получават до 70 % финансиране от ЕС;
  • Големите предприятия с годишен оборот под 200 милиона евро и по-малко от 750 служители – 35 %;
  • Големите предприятия с оборот над 200 милиона евро и над 750 служители – 25 %.

Оставащата част от разходите са за сметка на ползвателите на финансова помощ.

СРОК за кандидастване: В периода от 1 до 21 април 2022 г.

БЮДЖЕТ: 7 129 416,90 лв.

Максималната стойност на един проект не може да надхвърля 800 000 евро, а максималният размер на общо допустимите разходи за целия период на Националната програма за подпомагане на лозаро-винарския сектор 2019 – 2023 г. за един кандидат е 2 млн. евро.

КАК СЕ ПОДАВАТ ДОКУМЕНТИ?

Документи по мярката ще се подават лично или чрез упълномощено лице в Централно управление на ДФ „Земеделие“, ул. Гусла 3, отдел „Вино, промоционални програми и лицензии“ след предварително записан час на един от следните телефони:

  • 02/81 87 504
  • 02/81 87 505
  • 02/81 87 513
  • 02/81 87 514
  • 02/8187 517
  • 02/8187 534

Източник: ДФ „Земеделие“

СТАРТИРА ПРИЕМ ЗА ИНВЕСТИЦИИ В РАСТЕНИЕВЪДСТВОТО

От 8 март до 8 април 2022 г. земеделските стопани могат да кандидатстват за подпомагане по схемата „Помощ за инвестиции в материални активи в земеделски стопанства, свързани с първично производство на растениевъдна земеделска продукция“.СТАРТИРА ПРИЕМ ЗА ИНВЕСТИЦИИ В РАСТЕНИЕВЪДСТВОТО

НАЧИН НА ПОДАВАНЕ НА ДОКУМЕНТИ:

Документи ще се приемат в областните дирекции на Държавен фонд „Земеделие“ по място на осъществяване на дейността по проекта.

БЮДЖЕТ:

В размер на 10 млн. лв., който ще се разпределя до изчерпването му по реда на кандидатстване.

Максималният размер на помощта по схемата е в размер до 120 хил. лева, като се възстановяват до 50% от извършените разходи за инвестиции.

  • За закупуване на бокспалети, каси и щайги за многократна употреба максималният размер на помощта е до 24 000 лева;
  • За закупуване на оборудване за силозни стопанства е до 50 000 лева.

ПОДПОМАГАНЕТО СЕ  предоставя под формата на капиталова субсидия за покриване на:

  • Закупуване и/или инсталиране/монтиране на машини, оборудване и линии,необходими за подготовка за продажба, включително: приемане, сортиране, калибриране и пакетиране / опаковане, етикетиране;
  • Закупуване и/или инсталиране/монтиране на машини, оборудване и линии, необходими за охлаждане и/или съхранение, включително: хладилно оборудване, хладилни камери, хидрокулери, вакуумкулери, техника и оборудване за складиране, използвана в складовото стопанство на кандидата (електрокари, газокари, мотокари, стакери, транспортни колички, стелажи и други), бокспалети и каси / щайги за многократна употреба;
  • Закупуване и/или инсталиране/монтиране на машини, оборудване и съоръжения за защита от слана и градушки.

КОЙ МОЖЕ ДА КАНДИДАСТВА:

  • Земеделски стопани, регистрирани по реда на Наредба № 3 от 29 януари 1999 г. за период от най-малко 3 години назад, считано от датата на кандидатстване, през който са се занимавали с растениевъдство;
  • Организации и групи производители, признати със заповед на министъра на земеделието;

Схемата за държавната помощ, указанията и документите към тях са публикувани на интернет страницата на ДФ „Земеделие“: Инвестиции свързани с растениевъдна земеделска продукция | Държавен Фонд Земеделие (dfz.bg)

Схемата е разработена по предложение на браншовите организации в сектор „Растениевъдство“ и ще се прилага за трета година.

Срокът й на действие е удължен до 31.12.2022 г.

Източник: ДФ „Земеделие“ – РА

Стартира прием по мярка „Преструктуриране и конверсия на лозя“

От 14 март до 1 април 2022 г., включително, ще се приемат заявления за предоставяне на финансова помощ по мярка „Преструктуриране и конверсия на лозя“ от лозаро-винарската програма за 2022 г.Стартира прием по мярка „Преструктуриране и конверсия на лозя“

БЮДЖЕТ:

В размер на 4 473 470,19 лева.

По приемът ще бъдат приемани и обработвани заявления за предоставяне на авансова финансова помощ за тази финансова година, които предвиждат краен срок за изпълнение на дейностите за подпомагане през финансовите 2023 и 2024 г., както и заявления с предвидено окончателно плащане за финансовите 2023 и 2024 г.

НАЧИН НА ПОДАВАНЕ НА ДОКУМЕНТИ:

Подават се лично или чрез упълномощено лице в Централно управление на Държавен фонд „Земеделие“ – София, ул. „Гусла“ 3, отдел „Вино, промоционални програми и лицензии“

КОЙ МОЖЕ ДА КАНДИДАСТВА:

  • Производители, които са физически или юридически лица или група;
  • Организация на физически или юридически лица, вписани в лозарския регистър, като производители с регистрирани лозарски стопанства по реда на Закона за виното и спиртните напитки.

!! Важно: Максималният размер на финансовата помощ от Европейския фонд за гарантиране на земеделието до 15.10.2022 г. е в размер до 90 на сто от разходите за изпълнение на всяка конкретно определена дейност на база определени пределни цени по приложение № 1 от Наредба № 6 от 26.10.2018 г. и технологична карта към инвестиционния проект, сравнени с предоставени три оферти. От 17.07.2020 г. за всяка операция, посочена в технологичната карта се предоставят най–малко три съпоставими независими оферти в оригинал, които съдържат наименование на оферента, срокът на валидност на офертата, датата на издаване на офертата, подпис и печат на оферента, цена в лева или евро с посочен ДДС.

ДЕЙНОСТИ, КОИТО СЕ ПОДПОМАГАТ:

  • Конверсия на сортовия състав на насажденията (изкореняване, засаждане и изграждане на подпорна конструкция);
  • Промяна на местонахождението на лозята (изкореняване, засаждане и изграждане на подпорна конструкция) и подобряване на техниките за управление на лозята (изграждане на подземни колектори за дренаж, шахти и канали за отводняване, изграждане и/или реконструкция на тераси;
  • Изграждане на автоматизирани системи за капково напояване, смяна на подпорна конструкция, изграждане на подпорна конструкция на новосъздадени насаждения и смяна на формировката).

Източник: ДФ „Земеделие” – РА

ФИНАНСИРАНЕ НА ТЪРГОВСКА МАРКА И ПРОМИШЛЕН ДИЗАЙН

ОТ ФОНДА ЗА МСП 2022 Г.ФИНАНСИРАНЕ НА ТЪРГОВСКА МАРКА И ПРОМИШЛЕН ДИЗАЙН

От 10.01.2022 г. българските микро, малки и средни предприятия могат да кандидастват за регистрация на марка(и) и/или промишлен(и) дизайн(и) на национално, регионално или европейско ниво – възстановяват се 75% от платените такси.

Патентното ведомство на Република България, с подкрепата на Фонда за МСП на Службата на Европейския съюз за интелектуална собственост (СЕСИС), предоставя на българските малки и средни предприятия (МСП) възможност за кандидатстване за финансиране в размер на до 2 250 € под формата на:

  • Ваучер 1 (Пре-диагностика на ИС- IP Scan, марки и дизайн) – до 1 500 €
  • Ваучер 2 (патенти) – до 750 €

Ваучер 1 предоставя общо средства до 1 500 € на едно МСП за една календарна година, като тази сума обхваща разходите, подлежащи на възстановяване само за една, за две или общо за трите видове услуги:

  1. Пре-диагностиката на ИС (IP scan) – представлява проучване и анализ на потребностите на МСП от закрила на ИС. Услугата се предоставя от Патентното ведомство и е на стойност 500 €, от които се възстановяват 90%.
  2. Регистрация на марка(и) и/или промишлен(и) дизайн(и) на национално, регионално или европейско ниво – възстановяват се 75% от платените такси.
  3. Регистрация на марка(и) и/или промишлен(и) дизайн(и)на международно ниво – възстановяват се 75% от платените такси.

Ваучер 2 предоставя общо средства до 750 € на едно МСП за една календарна година, като тази сума обхваща разходите, подлежащи на възстановяване за регистрация на патент на национално ниво (заявяване, проучване и експертиза, издаване и публикация) – възстановяват се 50 % от платените такси.

Всяко МСП може да кандидатства веднъж годишно за Ваучер 1 и/или Ваучер 2, по всяко време на годината.

Срокът на валидност на ваучерите е 4 месеца от датата на издаване, с опция за удължаване с още 2 месеца след направено искане от МСП през последния месец на валидност на ваучера.

За подготовка на вашите проектни предложения, можете да се свържете с нашите експерти тук: 👇

ХЮМАНКОНСУЛТИНГ ЕООД

tel. +359 899 92 57 49

e-mail office@humanconsulting.bg

Нова подкрепа на българския туристически бизнес

До края на годината туристически бизнес получава допълнителни 30 милиона лева

Европейската комисия одобри с нотификация мярката по чл.112 от ЗДБРБ за 2021 г. за подпомагане на туристическия сектор с бюджет до 30 милиона лева в съответствие с временната рамка за мерки за държавна помощ в подкрепа на икономиката в условията на сегашния епидемичен взрив COVID-19.

Допустими бенефициенти схемата ще бъдат предприятия, упражняващи дейност в един от следните кодове по Класификацията на икономическите дейности (КИД 2008) на Националния статистически институт:

  • 55.1 Хотели и подобни места за настаняване
  • 55.2 Туристическо и друго краткосрочно настаняване
  • 55.3 Къмпинги и терени за каравани и къмпинг-автомобили
  • 55.9 Други места за настаняване
  • 56.1 Дейност на ресторанти и заведения за бързо обслужване
  • 56.2 Приготвяне и доставяне на храна
  • 56.3 Дейност на питейни заведения
  • 79.1 Туристическа агентска и операторска дейност
  • 79.9 Други дейности, свързани с пътувания и резервации
  • 82.3 Организиране на конгреси и търговски изложения
  • 86.90 Други дейности по хуманно здравеопазване
  • 93.21 Дейност на увеселителни и тематични паркове
  • 93.29 Други дейности, свързани с развлечения и отдих
  • 96.04 Поддържане на добро физическо състояние

Безвъзмездните средства ще се разпределят на пропорционален принцип спрямо броя на подадените заявления за подпомагане и реализирания оборот през 2019 г., но не повече от 20% от оборота през 2019 г., като индивидуален максимален размер за допустимите кандидати в туристическия сектор и не повече от размера на загубата, която е разликата на стойността на реализирания оборот през 2019 г. минус сумарната стойност на реализирания оборот през 2020 г. и всички получени държавни помощи през 2020 и 2021 г.

Кандидатите по схемата не трябва да имат задължения към държавния и общинския бюджет, както и да не са в производство по ликвидация и несъстоятелност. Важно условие е да бъде регистриран спад в оборота за 2020 г. от най-малко 30% спрямо оборота за 2019 г.

СТАРТИРА ПРИЕМ НА ПРОЕКТИ ПО 12-ТА КОНКУРСНА СЕСИЯ НА НИФ

Стартира 12 конкурсна сесия на НАЦИОНАЛЕН ИНОВАЦИОНЕН ФОНД по схемата „Подпомагане на научноизследователската и развойна дейност на предприятията и организациите за научни изследвания и разпространение на знания”.СТАРТИРА ПРИЕМ НА ПРОЕКТИ ПО 12-ТА КОНКУРСНА СЕСИЯ НА НИФ

Максимален размер на безвъзмездната финансова помощ, която фондът предоставя е до 500 000 лева за проект. Максимален интензитет на БФП е до 80% от допустимите разходи за всеки участник в проекта.

Интензитетът на помощ, изчислен на основата на допустимите разходи по проекта за всеки бенефициер/участник, не може да надхвърля:

  1. 50% интензитет за подпомагане на индустриални научни изследвания /ИНИ/ / от TRL 3 до TRL 5;
  2. 25% интензитет за подпомагане на експериментално развитие /ЕР/ / от TRL 6 до TRL 7;

Интензитетите на помощта за индустриални научни изследвания и експериментално развитие могат да бъдат увеличени, като достигнат до 80% от допустимите разходи, както следва:

  1. с 10% за средни предприятия;
  2. с 20% за микро/малки предприятия;
  3. с до 15%, ако е изпълнено едно от следните условия:
  • проектът включва ефективно сътрудничество между предприятия с участието на поне едно МСП или се осъществява в поне две държави членки или в държава членка и договаряща страна по Споразумението за Европейското икономическо пространство и нито едно от предприятията не поема повече от 70% от допустимите разходи;

или

  • проектът включва ефективно сътрудничество между едно предприятие и една или повече организации за научни изследвания и разпространение на знания, която поема най-малко 10% от допустимите разходи и разполага с правото да публикува резултатите от собствените си научни изследвания.

Тематични области на допустимост на проектите:

  • Информатика и информационни и комуникационни технологии;
  • Мехатроника и чисти технологии;
  • Индустрия за здравословен живот и Биотехнологии;
  • Нови технологии в креативните и рекреативните индустрии.

Кандидатите за безвъзмездна финансова помощ от Фонда могат да подават своите документи в конкурсната сесия от 10.08.2021 г. до 17,30 ч. на 10.09.2021 г. по електронен път с електронен подпис на интернет адрес https://edelivery.egov.bg/

За подготовка на вашите проектни предложения, можете да се свържете с нашите експерти тук: 👇

ХЮМАНКОНСУЛТИНГ ЕООД

tel. +359 899 92 57 49

e-mail office@humanconsulting.bg

Стартира договаряне на проектите по COVID-19 за средни предприятия

Управляващият орган на ОПИК изпраща покани до одобрените за финансиране кандидати

Стартира договаряне на проектите по COVID-19 за средни предприятия

Управляващият орган (УО) на  Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020 (ОПИК) стартира изпращането на уведомленията-покани до одобрените за финансиране кандидати, чиито проекти са включени в публикуваните списъци на предложените за финансиране проектни предложения по процедура „Подкрепа за средни предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19“. УО на ОПИК изпрати вече близо 1000 броя покани. До седмица ще бъдат изпратени поканите до всички 1285 броя одобрени за финансиране кандидати, по които размерът  на безвъзмездната финансова помощ е 178 532 856 лв. Успешно преминаха оценката по процедурата общо 1 703 броя проектни предложения на средни предприятия с обща одобрена сума в размер на 233 645 650 лева. Резервните проектни предложения по процедурата са 418 броя с размер на одобрената помощ 55 112 794 лв. Предприети са и необходимите действия за осигуряване на допълнителни средства за финансиране на компаниите от резервните списъци, като са осигурени средства за всички, които отговарят на изискванията по програмата.

Поканите се изпращат изцяло по електронен път чрез модул „Комуникация с УО“ в раздел „Проектни предложения“ на Информационната система за управление и наблюдение на Структурните инструменти на ЕС в България (ИСУН 2020) с използването на Квалифициран електронен подпис. С уведомленията-покани се изисква от одобрените кандидати да предоставят документи преди сключване на административния договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ с оглед извършване на проверка дали отговарят на изискванията за бенефициенти съгласно Закона за управление на средствата от европейските структурни и инвестиционни фондове (ЗУСЕСИФ).

Одобрените кандидати имат 30-дневен срок от получаване на поканата да представят указаните в нея документи и доказателства, че отговарят на изискванията за бенефициент. Управляващият орган на ОПИК обръща внимание, че сключването на административен договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ със съответния кандидат е обвързано с бързината, с която ще бъдат представени изисканите документи и доказателства, с които кандидатът ще удостовери, че отговаря на условията.

Съгласно публикуваните Условия за изпълнение на проекти по процедурата се предвиждат два варианта на изплащане на безвъзмездната финансова помощ, както следва: вариант 1 (с авансово плащане и окончателно плащане) и вариант 2 (само окончателно плащане).

Относно процедура за  „Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19“, по която вече бяха изплатени близо 173 млн.лв. на над 21 хил. фирми,  работна група преразгледа всички отхвърлени проектни предложения. Предложени са общо 3 354 броя проектни предложения, които да бъдат преоценени по процедурата. Във връзка със стартиралата преоценка, Управляващият орган започна от 04.01.2021 г. поетапно изпращане на уведомления за установени нередовности до кандидатите чрез ИСУН 2020. Срокът за представяне на изисканите от оценителната комисия документи е една седмица, считано от деня следващ изпращането на уведомлението. Своевременно на страницата на оперативната програма (opic.bg) ще бъдат публикувани списъци на финансираните проектни предложения и размерът на предоставяната безвъзмездната финансова помощ, както и списъци на предложените за отхвърляне проектни предложения и основанието за отхвърлянето им.

С одобрените за финансиране кандидати ще бъдат сключени административни договори за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ, като Управляващият орган на ОПИК се ангажира да извърши плащането на одобрената помощ в най-кратки срокове.

Източник: Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“, opic.bg

СТАРТИРА ПРИЕМЪТ ЗА „ЗАТВОРЕН БИЗНЕС“

КАНДИДАТСТВАНЕ ПО ПРОГРАМА „ПОДКРЕПА ЧРЕЗ ОБОРОТЕН КАПИТАЛ ЗА МСП, ЗАСЕГНАТИ ОТ ВРЕМЕННИТЕ ПРОТИВОЕПИДЕМИЧНИ МЕРКИ“

Програмата е насочена към микро-, малки и средни предприятия, чиято дейност е ограничена от въведените в страната Стартира приемът за "затворен бизнес"временни противоепидемични мерки със Заповед № РД-01-655/13.11.2020 г.,  Заповед № РД-01-677/25.11.2020 г. и Заповед № РД-01-718/18.12.2020 г. на Министъра на здравеопазването. На засегнатите бизнеси ще бъде осигурен оборотен капитал след кандидатстване с проект и одобряването му, съгласно обявената от Министерство на икономиката и Национална агенция за приходите програма „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки“.

Цел

Целта на помощта е навременна и директна финансова подкрепа в максимално кратки срокове на българските компании за преодоляване на икономическите последствия от временните противоепидемични мерки и стабилност на работните места.

Бюджет

Бюджетът на програмата е 156 млн. лева, като финансирането от Европейския фонд за регионално развитие е 132 600 000 лв., а националното съфинансиране – 23 400 000 лв. Средствата са осигурени по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020 (ОПИК).

Кой може да кандидатства?

Кандидатите трябва да бъдат микро-, малки или средни предприятия – юридически лица или еднолични търговци, регистрирани съгласно Търговския закон или Закона за кооперациите или юридически лица, регистрирани съгласно Закона за юридическите лица с нестопанска цел, като регистрацията следва да е извършена не по-късно от 01.10.2020 г.

Микропредприятията имат персонал до 10 души, годишен оборот до 3 900 000 лв. и/или стойност на активите до 3 900 000 лв.

Малките предприятия имат персонал до 50 души, годишен оборот до 19 500 000 лв. и/или стойност на активите до 19 500 000 лв.

Средните предприятия имат персонал под 250 души, годишен оборот до 97 500 000 лв. и/или стойност на активите до 84 000 000 лв.

Задължително условие е кандидатите да са преустановили изцяло или частично (напр., ресторант, който извършва единствено доставки по домовете; затворен магазин в МОЛ и др.) своята дейност, съгласно Заповед № РД-01-655/13.11.2020 г. , Заповед № РД-01-677/25.11.2020 г. и Заповед № РД-01-718/18.12.2020 г за временни противоепидемични мерки на Министъра на здравеопазването.

Друго задължително условие при кандидатстването е предприятията/обектите да извършват една от посочените в Заповед № РД-01-655/13.11.2020 г.Заповед № РД-01-677/25.11.2020 г. и Заповед № РД-01-718/18.12.2020 г на Министъра на здравеопазването.

Кои предприятия не могат да получат подкрепа по тази програма?

Предприятията, които няма да могат да се възползват от програмата са:

  • които кандидатстват за отпускане на оборотен капитал за производството, обработката и продажбата на тютюн и тютюневи изделия
  • средни предприятия, които към 31.12.2019 г. са в затруднено положение (по смисъла на Общия регламент за групово освобождаване – чл. 2, т. 18 от Регламент (ЕС) №651/2014 на Комисията), т.е. когато са в колективна несъстоятелност, когато записаният акционерен капитал/вписаният в баланса на дружеството капитал е намалял с повече от половината поради натрупани загуби, както и когато предприятието е получило помощ за оздравяване и все още не е възстановило заема или не е прекратило гаранцията, или е получило помощ за преструктуриране и все още е обект на план за преструктуриране. Всички обстоятелства, при които се счита, че дадено предприятие е в „затруднено положение“ са изброени и описани в Член 2, т. 18 на  Регламент (ЕС) №651/2014 на Комисията
  • Микро и малки предприятия, които към 31.12.2019 г. са обект на процедура по колективна несъстоятелност или са получили помощ за оздравяване или помощ за преструктуриране
  • Клонове на юридически лица, регистрирани в България поради липсата на самостоятелна правосубектност

Максимална стойност на предоставяната безвъзмездна финансова помощ на предприятие

Всяко предприятие може да кандидатства с един проект, който  включва всички негови засегнати от временните ограничителни мерки обекти, като максималната допустима стойност на подкрепата е 150 000 лв.

Конкретният размер на помощта за дадено предприятие, чиито обекти и дейности са засегнати от противоепидемичните мерки, ще зависи от кода на неговата основна/допълнителна икономическа дейност, съгласно Класификацията на икономическите дейности-2008 на НСИ.

Основна икономическа дейност – дейността, която формира най-голям дял на приходите от продажби/услуги и т.н., в зависимост от вида на дейностите на предприятието.

Допълнителна икономическа дейност – всяка друга дейност на предприятието/обекта, чиято крайна продукция на стоки и услуги е подходяща за доставка и реализация на пазара. Добавената стойност на допълнителната дейност трябва да бъде по-малка от тази на основната дейност.

Стойността на заявената безвъзмездна помощ се попълва служебно от НАП след одобрение на заявлението в т.3 „Бюджет“ от Формуляра за кандидатстване.

Изчисляване на финансовата помощ

Изчисляването ще се извършва въз основа на процент от оборота без ДДС  на предприятието/конкретния обект през периода на предходната година, съответстващ на периода на действие на временните противоепидемични мерки в посочените по-горе заповеди на министъра на здравеопазването до отпадането на ограниченията, и в зависимост от извършваната икономическа дейност.

  • 20% от оборота без ДДС могат да получат предприятия със следните кодове на основна/допълнителна икономическа дейност: 

– 85 „Образование“;
– 88.91 „Дневни грижи за малки деца“;
– 82.3 „Организиране на конгреси и търговски изложения“;
– 90 „Артистична и творческа дейност“;
– 91.02 „Дейност на музеи“;
– 91.03 „Опазване и стопанисване на културно-исторически паметници и места“;
– 91.04 „Дейност на ботанически и зоологически градини, природни паркове и резервати“;
– 59.13 – Разпространение на филми и телевизионни предавания;
– 59.14 „Прожектиране на филми“;
– 93 „Спортни и други дейности, свързани с развлечения и отдих“;
– 96.04 „Поддържане на добро физическо състояние“;
– 56 „Ресторантьорство“;
– 68.10 Покупка и продажба на собствени недвижими имоти;
– 68.2 „Даване под наем и експлоатация на собствени недвижими имоти“;
– 68.32 Управление на недвижими имоти;
– 49.39 „Друг пътнически сухопътен транспорт, некласифициран другаде“

  • 10% от оборота без ДДС могат да получат засегнатите от противоепидемичните мерки разположени на територията на големите търговски центрове (МОЛ-овете) предприятия, както тези, в които се осъществява туроператорска и турагентска дейност.

10% от оборота[1] без ДДС от засегнатите от ЗМЗ обекти за същия период[2] през предходната година, за срок до отпадането на ограничението, а в случай че обектите не са извършвали дейност през посочения период през предходната година, за месец октомври 2020 г. (приложимо за обекти, открити след 1 януари 2020 г.)[3] за предприятия с код на основна/допълнителна икономическа дейност, съгласно КИД-2008 на НСИ , както следва:

  • 47 „Търговия на дребно, без търговията с автомобили и мотоциклети“, с изключение на:
    • 47.11 „Търговия на дребно в неспециализирани магазини предимно с хранителни стоки, напитки и тютюневи изделия“;
    • 47.2 „Търговия на дребно в специализирани магазини с хранителни стоки, напитки и тютюневи изделия“;
    • 47.73 „Търговия на дребно с лекарства и други фармацевтични стоки“;
    • 47.74 „Търговия на дребно с медицински и ортопедични стоки“;
    • 47.75 „Търговия на дребно с парфюмерийни и козметични стоки и тоалетни принадлежности“ (отнася се само за дейности на дрогерии);
    • 47.76 „Търговия на дребно с цветя, растения, семена, торове, домашни любимци и храни за тях“ (отнася се само за дейности на зоомагазини);
    • 47.78 „Търговия на дребно с други нехранителни стоки, некласифицирана другаде“ (отнася се само за дейности на оптики);
  • 79 „Туристическа агентска и операторска  дейност; други дейности, свързани с пътувания и резервации“.

В случай че дейността или обектът не са функционирали през посочения период (например дейността е започнала  след  1 януари 2020 г.), ще се имат предвид данните за месец октомври 2020 г.

Съфинансиране от страна на предприятията не е необходимо.

Интензитетът на подкрепата ще е 100%

Кандидатстване

Кандидатите ще бъдат улеснени, тъй като за подаването на формуляра ще могат да използват портала за електронни услуги на Националната агенция за приходите – https://inetdec.nra.bg/eservices.html и специалната електронна услуга на НАП: „Подаване на документи за подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки“ с квалифициран електронен подпис (КЕП).

При избор на услугата „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки“, от портала на НАП, кандидатът автоматично ще бъде пренасочен към Информационната система за управление и наблюдение на Структурните инструменти на ЕС в България (ИСУН 2020), където да попълни електронния формуляр за кандидатстване. Попълването и подаването на необходимите документи за участие е възможно единствено с използването на валиден Квалифициран електронен подпис (КЕП), издаден от доставчик на квалифицирани електронни удостоверителни услуги по смисъла на чл. 3, параграф 20) от Регламент (ЕС) № 910/2014.

Всички юридически лица, които към момента имат достъп до електронните услуги на НАП с право за подавана на декларации и документи, ще получат автоматично достъп до тази услуга. Останалите ще трябва да подадат заявление за подаване на документи по електронен път и ползване на електронните административни услуги, предоставяни от НАП с КЕП на задължено лице с пълнен достъп/на упълномощено лице.

Формуляр за кандидатстване

Формулярът е опростен. С него кандидатите удостоверяват на декларативен принцип, че отговарят на изискванията по процедурата и основни данни.

Попълват се код на основната/допълнителната икономическа дейност, извършвана в засегнатите предприятия/обекти; данни за обектите и/или дейностите на предприятието с преустановена/ограничена дейност; банкова сметка; общ оборот без ДДС от затворените обекти/ограничени дейности за референтния период на 2019 година, попадащи в обхвата за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ в размер на 20 % или 10 % от оборота и др. В случай, че предприятието/обектът е регистриран през 2020 г., се посочва сумата на всички реализирани през м. октомври 2020 г. приходи от продажби на продукция, стоки, услуги и други продажби без ДДС (ако лицата са регистрирани по ЗДДС).

Други необходими документи

Кандидатите по схемата за безвъзмездна финансова помощ следва да представят декларация към Формуляра за кандидатстване, че кандидатът е запознат с Условията за кандидатстване и Условията за изпълнение (когато формулярът се подава от упълномощено лице), както и декларация за МСП.

Видове допустими разходи

Предоставените по схемата средства следва да бъдат използвани за покриване на текущите нужди на кандидатите и извършване на разходи за оперативен капитал. Т.е. парите могат да се изразходват за – суровини, материали, външни услуги и възнаграждения.

Безвъзмездната помощ не може да се ползва за закупуване на стоки за директна продажба.

Срок за подаване на проектни предложения

Проектните предложения следва да бъдат внесени в срок от четири седмици.

Началният срок за подаване на заявленията започва на 21.12.2020 г., а крайният срок е 20.01.2021 година.

Проверка на кандидатите

НАП ще извърши автоматизирана проверка на данните в електронните заявления, както и последващи проверки след отпускането на средствата. Целта е да се гарантирам, че с финансовата подкрепа няма да се злоупотребява.

Уведомяване за резултата

Предприятията, поискали подкрепа по тази програма, ще бъдат информирани по електронен път за решението относно отпускането на помощта.

Срок за предоставяне/изплащане на подкрепата

Безвъзмездната финансова помощ по схемата се предоставя чрез банков превод в срок до седем работни дни от одобрението на проекта. 

Продължителност на проектите

Продължителността на изпълнение на проект за подкрепа е три месеца, считано от датата на предоставяне на безвъзмездната финансова помощ.

За повече информация относно кандидатстването за подкрепата може да се обръщате към Информационния център на НАП на телефон 0700 18 700 и на електронен адрес: infocenter@nra.bg.

[1] Виж бележка под линия №1.

[2] Виж бележка под линия №2.

[3] Когато е засегнато предприятие с различни търговски обекти, попадащи и в т.1 и в т.2, кандидатът попълва  отделни редове в т. 5 „Е-декларации“ към Формуляра за кандидатстване

Източник: nra.bg

Адаптиране на дейността на МСП

Дружеството Ви е регистрирано в България по смисъла на Търговския закон

Дружеството Ви е микро, малко или средно предприятие по смисъла на Закона за малките и средни предприятия

Дружеството Ви има минимум една приключена финансова година (2019 г.) и е извършвало стопанска дейност през нея

Дружеството Ви към 31.12.2019 г. не е в затруднено положение

Възползвайте се от предоставяне на подкрепа на МСП за реорганизация и адаптиране на работните места и/или промени в бизнес процесите и моделите в контекста на COVID-19 от 15 000 лв. до 75 000 лв.

За повече информация се свържете с нашите консултанти на office@humanconsulting.bg