Технологична модернизация

Програма за икономическа трансформация от Национален план за възстановяване и устойчивост

1. Цел на процедурата:

Целта на тази мярка е да се повиши ефективността на производствените процеси, да се постигне по-висока производителност, да се намалят производствените разходи и да се оптимизира производствената верига чрез предоставяне на безвъзмездни средства на МСП.

2. Кой може да кандидатства?

Допустими по настоящата процедура чрез подбор на предложения за изпълнение на инвестиции от крайни получатели са само кандидати, които отговарят на следните критерии:

1) Да са търговци по смисъла на Търговския закон или Закона за кооперациите или да са еквивалентно лице по смисъла на законодателството на държава-членка на Европейското икономическо пространство. Клонове на юридически лица, регистрирани в България, не могат да участват в процедурата чрез подбор на предложения за изпълнение на инвестиции от крайни получатели поради липсата на самостоятелна правосубектност.

2) Да са микро, малки и средни предприятия по смисъла на чл. 3 и чл. 4 от Закона за малките и средните предприятия и Препоръка на Комисията от 6 май 2003 г. относно определението за микро-, малки и средни предприятия.

3) Да са регистрирани не по-късно от 31.12.2019 г.

4) Да са реализирали нетни приходи от продажби общо за 2019-та, 2020-та и 2021-ва финансови години в зависимост от категорията на предприятието-кандидат, както следва:

Категория на предприятието

Нетни приходи от продажби

Микро предприятие

≥ 210 000 лева

Малко предприятие

≥ 750 000 лева

Средно предприятие

≥ 3 000 000 лева

5) Да са реализирали нетни приходи от продажби за 2021-ва финансова година в зависимост от категорията на предприятието-кандидат, както следва:

Категория на предприятието

Нетни приходи от продажби

Микро предприятие

≥ 52 000 лева
Малко предприятие

≥ 187 000 лева

Средно предприятие

≥ 750 000 лева

6) Да развиват своята основна икономическа дейност в определените национални и регионални приоритетни сектори съгласно Националната стратегия за малките и средни предприятия 2021-2027 г. (НСМСП 2021-2027), както следва:

Национални приоритетни икономически дейности:

Високотехнологични производства:

  • C21 Производство на лекарствени вещества и продукти
  • C26 Производство на компютърна и комуникационна техника, електронни и оптични продукти

Средно към високотехнологични производства:

  • C20 Производство на химични продукти
  • C27 Производство на електрически произведения
  • C28 Производство на машини и оборудване, с общо и специално предназначение
  • C29 Производство на автомобили, ремаркета и полуремаркета
  • C30 Производство на превозни средства, без автомобили

Други производства:

  • Е38 Събиране и обезвреждане на отпадъци; рециклиране на материали
  • Е39 Възстановяване и други услуги по управление на отпадъци

Високотехнологични услуги с интензивно използване на знания:

  • J59 Производство на филми и телевизионни предавания, звукозаписване и издаване на музика
  • J60 Радио- и телевизионна дейност
  • J61 Далекосъобщения
  • J62 Дейности в областта на информационните технологии
  • J63 Информационни услуги
  • M71 Архитектурни и инженерни дейности; технически изпитвания и анализи
  • M72 Научно-изследователска и развойна дейност

Регионалните приоритетни сектори:

  • C10 Производство на хранителни продукти
  • C11 Производство на напитки
  • C13 Производство на тъкани
  • C14 Производство на облекло
  • C15 Обработка на кожи; производство на обувки и други изделия от обработени кожи без косъм
  • C16 Производство на дървен материал и изделия от дървен материал и корк, без мебели; производство на изделия от слама и материали за плетене
  • C17 Производство на хартия, картон и изделия от хартия и картон
  • C18 Печатна дейност и възпроизвеждане на записани носители
  • C19 Производство на кокс и рафинирани нефтопродукти
  • C22 Производство на изделия от каучук и пластмаси
  • C23 Производство на изделия от други неметални минерални суровини
  • C24 Производство на основни метали
  • C25 Производство на метални изделия, без машини и оборудване
  • C31 Производство на мебели
  • C32 Производство, некласифицирано другаде
  • C33 Ремонт и инсталиране на машини и оборудване
  • J58 Издателска дейност

7) Да са заявили подкрепа за код на икономическа дейност, попадащ в определените национални и регионални приоритетни сектори съгласно НСМСП 2021-2027.

3. За какви дейности може да се кандидатства?

Допустимите предложения за изпълнение на инвестиции следва:

1) Да водят до постигане целта на процедурата.

2) Да са в съответствие с принципа за „ненанасяне на значителни вреди“ и с принципите на равнопоставеност на жените и мъжете и осигуряване на равни възможности за всички.

3) Да се изпълняват само на територията на Република България.

Допустими дейности:

Придобиване на нови технологии с акцент върху цифровизацията на производствените процеси с оглед на разширяване на производствения капацитет и/или разнообразяване на предлаганите продукти/услуги. Всеки отделен придобит актив (ДМА или ДНА) задължително трябва да доведе кумулативно до:

  • цифровизацията на производствените процеси И
  • разширяване на производствения капацитет и/или разнообразяване на предлаганите продукти/услуги

4. За какви разходи може да се кандидатства?

Допустими по процедурата са следните видове разходи:

1) Разходи за закупване на машини, съоръжения и оборудване, представляващи дълготрайни материални активи.

2) Разходи за закупуване на софтуер, представляващ дълготраен нематериален актив, включващ:

2.1) разходи за придобиване на специализиран софтуер;

2.2) разходи за придобиване на ERP системи, CRM системи и/или MOM/MES системи.

ВАЖНО: Разходите по т. 2.2) не трябва да надвишават общо 50 000 лева.

5. Максимален срок за изпълнение на проекта

Продължителността на изпълнение на всяко предложение за изпълнение на инвестиция не следва да надвишава 12 (дванадесет) месеца, считано от датата на влизане в сила на договора за финансиране с крайния получател.

6. Какъв е размера на безвъзмездната финансова помощ по процедурата?

Общият размер на средствата по процедура чрез подбор „Технологична модернизация“ е 260 000 000 лв.

Предвидено е бюджетът по процедурата да бъде разделен пропорционално в зависимост от категорията на предприятието и по групи приоритетни сектори на икономическа дейност (съгласно Националната стратегия за малките и средни предприятия 2021-2027 г. – НСМСП 2021-2027, експлицитно изброени в т. 11 от Условията за кандидатстване), както следва:

Групи сектори съгласно НСМСП 2021-2027:

Микро предприятия Малки предприятия

Средни предприятия

Високотехнологични  производства; Средно към високотехнологични производства и други производства

15 600 000 лева

41 600 000 лева

46 800 000 лева

Високотехнологични услуги с интензивно използване на знания

10 400 000 лева

9 100 000 лева

6 500 000 лева

Регионални приоритетни сектори

19 500 000 лева

52 000 000 лева

58 500 000 лева

ВАЖНО: Министерството на иновациите и растежа (МИР) си запазва правото да пренасочи свободния остатъчен ресурс по категории предприятия/приоритетни сектори съгласно НСМСП към онези категории/сектори, за които не достига наличното финансиране.

7. Какъв е размерът на безвъзмездното финансиране за конкретно предложение за изпълнение на инвестиция?

Минималният и максималният размер на заявеното безвъзмездно финансиране по всяко индивидуално предложение за изпълнение на инвестиция по процедурата са, както следва:

Минимален размер на заявеното безвъзмездно финансиране на предприятие

Максимален размер на заявеното безвъзмездно финансиране на предприятие

35 000 лева

Микро предприятия: 180 000лева
Mалки предприятия: 350 000 лева
Средни предприятия: 700 000 лева

ВАЖНО: В допълнение, максималният размер на заявеното безвъзмездно финансиране  за индивидуално предложение за изпълнение на инвестиция не следва да надвишава:

  • за микропредприятия: 100% от реализираните средногодишни нетни приходи от продажби за тригодишния период 2019 г., 2020 г. и 2021 г.
  • за малки предприятия: 60% от реализираните средногодишни нетни приходи от продажби за тригодишния период 2019 г., 2020 г. и 2021 г.
  • за средни предприятия: 25% от реализираните средногодишни нетни приходи от продажби за тригодишния период 2019 г., 2020 г. и 2021 г.

Процент на съфинансиране

Процент на съфинансиране на предложенията за изпълнение на инвестиция, изпълнявани при условията на режим „регионална инвестиционна помощ“ съгласно чл. 13 и чл. 14 от Регламент на Комисията (ЕС) № 651/2014:

Максималният интензитет на безвъзмездното финансиране за кандидата при режим „регионална инвестиционна помощ“ в зависимост от мястото на изпълнение на предложението за изпълнение на инвестиция е, както следва:

Категория на предприятието

Максимален интензитет на помощта за дейности извън ЮЗР (NUTS2)

Максимален интензитет на помощта за дейности в ЮЗР (NUTS-2)

Микро и малки предприятия

50%

София град (столица): 40%

София област: 50%

Област Благоевград: 50%

Област Перник: 40%

Област Кюстендил: 45%

Средни предприятия

50%

София град (столица): 30%

София област: 50%

Област Благоевград: 50%

Област Перник: 30%

Област Кюстендил: 35%

Процент на съфинансиране на предложенията за изпълнение на инвестиция, изпълнявани при условията на режим „de minimis“ съгласно  Регламент (ЕС) № 1407/2013.

Максималният интензитет на безвъзмездното финансиране за кандидатите при режим “минимална помощ“ (de minimis) е, както следва:

Категория на предприятието

Максимален интензитет на помощта

Микро, малки и средни предприятия

50%

По настоящата процедура в зависимост от нуждите си и спецификата на съответното предложение за изпълнение на инвестиция кандидатите могат да избират между ЕДИН от приложимите режими на държавна/минимална помощ (de minimis), както следва:

1)Регионална инвестиционна помощ“ съгласно чл. 13 и чл. 14 от Регламент (ЕС) № 651/2014 на Комисията от 17 юни 2014 година за обявяване на някои категории помощи за съвместими с вътрешния пазар в приложение на членове 107 и 108 от Договора (OB L 187/26.06.2014).

или

2) „Минимална помощ“ (de minimis) съгласно Регламент (ЕС) № 1407/2013 на Комисията от 18 декември 2013 г. относно прилагането на членове 107 и 108 от Договора за функциониране на Европейския съюз към помощта „de minimis“.

8. Критерии и методика за оценка на проектните предложения

Критерии:

Макс. брой точки

1. Претеглен коефициент на рентабилност на EBITDA за 2019 г., 2020 г. и 2021 г.

10

Претегленият коефициент на рентабилност на EBITDA на предприятието е > 15% и ≤ 17,5%

10

Претегленият коефициент на рентабилност на EBITDA на предприятието е > 12,5% и ≤ 15%

9

Претегленият коефициент на рентабилност на EBITDA на предприятието е > 17,5% и ≤ 20%

8

Претегленият коефициент на рентабилност на EBITDA на предприятието е > 10% и ≤ 12,5%

7

Претегленият коефициент на рентабилност на EBITDA на предприятието е > 20% и ≤ 22,5%

6

Претегленият коефициент на рентабилност на EBITDA на предприятието е > 22,5% и ≤ 25%

5

Претегленият коефициент на рентабилност на EBITDA на предприятието е > 25%

4

Претегленият коефициент на рентабилност на EBITDA на предприятието е > 7,5% и ≤ 10%

3

Претегленият коефициент на рентабилност на EBITDA на предприятието е > 5% и ≤ 7,5%

2

Претегленият коефициент на рентабилност на EBITDA на предприятието е > 2,5% и ≤ 5%

1

Претегленият коефициент на рентабилност на EBITDA  на предприятието е  ≤  2,5

0

2. Претеглен коефициент на разходите за данъци спрямо реализираните приходи за 2019 г., 2020 г. и 2021 г.

3

Претегленият коефициент на разходите за данъци спрямо реализираните приходи е ≥ 2%

3

Претегленият коефициент на разходите за данъци спрямо реализираните приходи е ≥ 1,6% и < 2%

2,5

Претегленият коефициент на разходите за данъци спрямо реализираните приходи е ≥ 1,2% и < 1,6%

2

Претегленият коефициент на разходите за данъци спрямо реализираните приходи е ≥ 0,8% и < 1,2%

1,5

Претегленият коефициент на разходите за данъци спрямо реализираните приходи е ≥ 0,4% и < 0,8%

1

Претегленият коефициент на разходите за данъци спрямо реализираните приходи е > 0% и < 0,4%

0,5

Претегленият коефициент на разходите за данъци спрямо реализираните приходи е ≤ 0%

0

3. Претеглен коефициент на марж на печалбата за 2019 г., 2020 г. и 2021 г.

10

Претегленият коефициент на марж на печалбата е > 17,5% ≤ 21%

10

Претегленият коефициент на марж на печалбата е > 14% и  ≤ 17,5%

9

Претегленият коефициент на марж на печалбата е > 21% и ≤ 24,5%

8

Претегленият коефициент на марж на печалбата е > 10,5% и ≤ 14%

7

Претегленият коефициент на марж на печалбата е > 24,5% и ≤ 28%

6

Претегленият коефициент на марж на печалбата е > 28% и  ≤ 31,5%

5

Претегленият коефициент на марж на печалбата е > 31,5% и ≤ 35%

4

Претегленият коефициент на марж на печалбата е > 35%

3

Претегленият коефициент на марж на печалбата е > 7% и  ≤ 10,5%

2

Претегленият коефициент на марж на печалбата е > 3,5%  и ≤ 7%

1

Претегленият коефициент на марж на печалбата е ≤  3,5%

0

4. Претеглена производителност на едно лице, работещо в предприятието-кандидат за 2019 г., 2020 г. и 2021 г.

9

Претеглена производителност на едно лице, работещо в предприятието-кандидат е  > 100 хил.лв. и  ≤  120 хил.лв.

9

Претеглена производителност на едно лице, работещо в предприятието-кандидат е  > 80 хил.лв. и ≤ 100 хил.лв.

8

Претеглена производителност на едно лице, работещо в предприятието-кандидат е  > 120 хил.лв. и  ≤ 140 хил.лв.

7

Претеглена производителност на едно лице, работещо в предприятието-кандидат е  > 60 хил.лв. и ≤ 80 хил.лв.

6

Претеглена производителност на едно лице, работещо в предприятието-кандидат е  > 140 хил.лв. и  ≤ 160 хил.лв.

5

Претеглена производителност на едно лице, работещо в предприятието-кандидат е  > 160 хил.лв. и ≤ 180 хил.лв.

4

Претеглена производителност на едно лице, работещо в предприятието-кандидат е  > 180 хил.лв.

3

Претеглена производителност на едно лице, работещо в предприятието-кандидат е  > 40 хил.лв. и ≤ 60 хил.лв

2

Претеглена производителност на едно лице, работещо в предприятието-кандидат е  > 20 хил.лв. и ≤ 40 хил.лв

1

Претеглена производителност на едно лице, работещо в предприятието-кандидат е ≤  20 хил.лв.

0

5. Претеглен коефициент на брутна добавена стойност за 2019 г., 2020 г. и 2021 г.

7

Претегленият коефициент на брутната добавена стойност е > 30% и ≤ 40%

7

Претегленият коефициент на брутната добавена стойност е > 20% и ≤ 30%

6

Претегленият коефициент на брутната добавена стойност е > 40% и ≤ 50%

5

Претегленият коефициент на брутната добавена стойност е > 10% и ≤ 20%

4

Претегленият коефициент на брутната добавена стойност е > 50% и ≤ 60%

3

Претегленият коефициент на брутната добавена стойност е > 60% и ≤ 70%

2

Претегленият коефициент на брутната добавена стойност е > 70%

1

Претегленият коефициент на брутната добавена стойност е ≤ 10%

0

6. Претеглен коефициент на приходите от износ за 2019 г., 2020 г. и 2021 г.

7

Претегленият коефициент на приходи от износ е > 20% ≤ 40%

7

Претегленият коефициент на приходи от износ е > 40% ≤ 60%

6

Претегленият коефициент на приходи от износ е > 15% ≤ 20%

5

Претегленият коефициент на приходи от износ е > 60%

4

Претегленият коефициент на приходи от износ е > 10% ≤ 15%

3

Претегленият коефициент на приходи от износ е > 5% ≤ 10%

2

Претегленият коефициент на приходи от износ е > 0,1% ≤ 5%

1

Претегленият коефициент на приходите от износ е ≤ 0,1%

0

7. Инвестиционна дейност на кандидата за 2019 г., 2020 г. и 2021 г.

7

Кандидатът е реализирал общо инвестиции свързани със закупуване на ДМА,  ДНА, земя и сгради през последните три години на стойност ≥ 80% от заявените общо допустими разходи по предложението за изпълнение на инвестиция.

7

Кандидатът е реализирал общо  инвестиции свързани със закупуване на ДМА, ДНА, земя и сгради през последните три години на стойност ≥ 70% < 80%  от заявените общо допустими разходи по предложението за изпълнение на инвестиция.

6

Кандидатът е реализирал общо  инвестиции свързани със закупуване на ДМА, ДНА, земя и сгради през последните три години на стойност ≥ 60% < 70%  от заявените общо допустими разходи по предложението за изпълнение на инвестиция.

5

Кандидатът е реализирал общо инвестиции свързани със закупуване на ДМА, ДНА, земя и сгради през последните три години на стойност ≥ 40% < 60% от заявените общо допустими разходи по предложението за изпълнение на инвестиция.

4

Кандидатът е реализирал общо инвестиции свързани със закупуване на ДМА, ДНА, земя и сгради през последните три години на стойност ≥ 20% < 40% от заявените общо допустими разходи по предложението за изпълнение на инвестиция.

3

Кандидатът е реализирал общо инвестиции свързани със закупуване на ДМА, ДНА, земя и сгради през последните три години на стойност ≥ 10% < 20% от заявените общо допустими разходи по предложението за изпълнение на инвестиция.

2

Кандидатът е реализирал общо инвестиции свързани със закупуване на ДМА, ДНА, земя и сгради през последните три години на стойност ≥ 5% < 10% от заявените общо допустими разходи по предложението за изпълнение на инвестиция.

1

Кандидатът е реализирал общо инвестиции свързани със закупуване на ДМА, ДНА, земя и сгради през последните три години на стойност < 5% от заявените общо допустими разходи по предложението за изпълнение на инвестиция.

0

8. Приоритизация съгласно Националната стратегия за малките и средните предприятия 2021-2027 г.

2

Кодът на основната икономическа дейност на предприятието-кандидат и кодът на предложението за изпълнение на инвестиция са сред секторите на регионална специализация за съответната административна област (изброени в Приложение 13 „Регионална специализация съгласно НСМСП 2021-2027“) .

2

Не е изпълнено горепосоченото изискване.

0

9. Участие на кандидата в процедури по ОПИК

3

Кандидатът няма сключени договори за безвъзмездна помощ по ОПИКили ако има същите са прекратени към датата на подаване на предложението за изпълнение на инвестиция.

3

Кандидатът има един сключен договор за безвъзмездна помощ по ОПИК, който не е прекратен към датата на подаване на предложението за изпълнение на инвестиция.

2

Кандидатът има два сключени договори за безвъзмездна помощ по ОПИК, които не са прекратени към датата на подаване на предложението за изпълнение на инвестиция.

1

Кандидатът има повече от два сключени договори за безвъзмездна помощ по ОПИК, които не са прекратени към датата на подаване на предложението за изпълнение на инвестиция.

0

10. Реалистичност на разходите по предложението за изпълнение на инвестиция:

2

·  Всички разходи, включени в бюджета на предложението за изпълнение на инвестиция, са допустими и

·  Всички разходи, включени в бюджета на предложението за изпълнение на инвестиция, са обосновани и съответстват на дейностите, предвидена за изпълнение и

·  Всички разходи за активи са съпоставими с пазарните цени за аналогични активи, като за тях е представена оферта и

·  Всички разходи, включени в бюджета на предложението за изпълнение на инвестиция, са в съответствие с праговете/процентните съотношения, заложени в Условията за кандидатстване (където е приложимо) и

·  Всички бюджетни пера са коректно обособени и попълнени и в бюджета не са извършвани корекции.

2

Изпълнени са 4 от горепосочените изисквания.

1

Изпълнени са по-малко от 4 от горепосочените изисквания.

0

Максимален брой точки: 60

Краен срок за кандидатстване: до 16:30 ч. на 21.09.2022 г.

Стартира прием по схемата за изграждане на кланични пунктове

От 20 юни животновъдите могат да кандидатстват за подпомагане по схемата за държавна помощ „Инвестиции за

Стартира прием по схемата за изграждане на кланични пунктовеизграждане на кланични пунктове“. Документи ще се приемат до 20 юли 2022 г. в Областните дирекции на ДФ „Земеделие“ по място на осъществяване на дейността по проекта.

По схемата се възстановяват до 50% от извършените разходи за инвестиции, като максималният размер на помощта е до 90 000 лева. Подпомагането се предоставя за покриване на част от разходите за изграждане на стационарни кланични пунктове и/или за закупуване на мобилни такива за добив и/или транжиране на месо от собствени едри преживни животни и/или дребни преживни животни. Средствата ще се изплащат по банкова сметка на кандидата след доказване на изпълнението на инвестицията.

Допустими за кандидатстване по схемата са земеделски стопани, регистрирани по реда на Наредба № 3 от 29 януари 1999 г. за период от най-малко 3 (три) години назад, считано от датата на кандидатстване, с дейност по отглеждане на ЕПЖ и/или ДПЖ, както и организации и групи производители, признати със заповед на министъра на земеделието.

Източник: dfz.bg

Обявяват прием на проекти за инвестиции в мини мандри

От 20.06.2022 г. до 20.07.2022 г. животновъдите могат да кандидатстват за подпомагане по схема за държавна помощОбявяват прием на проекти за инвестиции в мини мандри „Инвестиции за закупуване или изграждане на обекти за преработка и/или обработка на сурово мляко“. Документи ще се приемат в Областните дирекции на Държавен фонд „Земеделие“ по място на осъществяване на дейността по проекта, обявиха от Държавен фонд „Земеделие“.

Размерът на субсидията по схемата ще бъде до 50% от извършените разходи за инвестиции, а максималният размер на помощта – до 60 000 лева. Подпомагането се предоставя за покриване на част от разходите за изграждане на обекти за преработка и/или обработка на сурово мляко с необходимото оборудване (мини мандри) или закупуване на временни обекти за търговия на дребно за преработка и/или обработка на сурово мляко с необходимото оборудване (преместваеми модулни обекти, които могат да се транспортират). Средствата ще се изплащат по банкова сметка на кандидата след доказване на изпълнението на инвестицията.

Определеният бюджет на помощта е 1 млн. лева, който ще се разпределя до изчерпването му по реда на кандидатстване. Допустими кандидати по схемата са земеделски стопани, регистрирани по реда на Наредба № 3 от 29 януари 1999 г. за период от най-малко 3 (три) години назад, считано от датата на кандидатстване, с дейност, свързана с млечно животновъдство, както и организации и групи производители, признати със заповед на министъра на земеделието.

Източник: dfz.bg

Стартира нов целеви прием по подмярка 4.2

На 17.05.2022 г. стартира допълнителен целеви прием на проектни предложения с инвестиционна стойност до 300 000 евро по подмярка 4.2. „Инвестиции в преработка/маркетинг на селскостопански продукти“ от мярка 4 „Инвестиции в материални активи“ от Програма за развитие на селските райони за периода 2014-2020 г.Стартира нов целеви прием по подмярка 4.2

Общият бюджет, предвиден по процедурата е в размер на 39 116 000 лв., като минималният размер на допустимите разходи за един проект е 29 337 лв., а максималният – 586 740 лв., при до 50% финансиране от общия размер на допустимите за финансово подпомагане разходи.

Кандидатите могат да внедряват или модернизират наличните мощности и да подобряват използването им, да внедряват нови продукти, процеси и технологии, да подобряват енергийната ефективност в предприятията, в това число използване на енергия от ВЕИ за собствено потребление и др.

Мярката е насочена към:

  • Регистрирани земеделски стопани без прекъсване през последните 36 месеца към датата на подаване на проектното предложение;
  • Групи или организации на производители, признати от министъра на земеделието и извършвали дейност без прекъсване през последните 36 месеца към датата на подаване на проектното предложение;
  • Еднолични търговци и юридически лица, които са извършвали дейности по преработка на селскостопански продукти без прекъсване през последните 36 месеца към датата на подаване на проектното предложение.

За консултация и подготовка на проектни предложения, можете да свързвате с нашият екип от експерти на:

office@humanconsulting.bg

0899925749

Очаква се прием на проекти за подобряване на енергийната ефективност в МСП

УО на ОПИК обявява за обществено обсъждане процедура за подбор на проекти „Възстановяване на МСП чрез подобряване на енергийната ефективност“

Управляващият орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ публикува за обществено обсъждане

Очаква се прием на проекти за подобряване на енергийната ефективност в МСП

проект на документация за кандидатстване по процедура „Възстановяване на МСП чрез подобряване на енергийната ефективност“. Целта на процедурата е предоставянето на фокусирана подкрепа на българските малки и средни предприятия за възстановяване от икономическите последици от разпространението на пандемията COVID-19 чрез подобряване на енергийната им ефективност.

Общият размер на безвъзмездната финансова помощ по процедурата ще бъде 136 226 120 лв. Минималният размер на заявената безвъзмездна финансова помощ на проект е 25 000 лева, а максималният такъв е 150 000 лв., като максималният интензитет на помощта не може да надхвърля 50%.

Допустими кандидати по процедурата ще бъдат предприятия, които развиват своята основна икономическа дейност в сектор C „Преработваща промишленост” съгласно Класификацията на икономическите дейности (КИД-2008). Кандидатите ще могат да заявяват подкрепа само за основната си икономическа дейност. Кодът на основна икономическа дейност ще се проверява въз основа на данни за 2020 г.

Проектът на Условия за кандидатстване, Условия за изпълнение и приложенията към тях по процедурата са публикувани на интернет страницата на ОПИК и в ИСУН 2020. Предложения и коментари по тях могат да се изпращат в срок до 22.03.2022 г. (включително) на следната електронна поща: public.consultation@mig.government.bg.

Очаква се приемът да стартира до края на месец март.

Източник: opic.bg

ДФЗ ОТПУСКА 2,1 МЛН. ЛЕВА ЗА ИНВЕСТИЦИИ В МИНИ МАНДРИ, КЛАНИЦИ И МЛЕКОМАТИ

Управителният съвет на Държавен фонд „Земеделие“ утвърди общ финансов ресурс в размер на 2 100 000 лв. по инвестиционните схеми за държавни помощи за 2022 г.ДФЗ ОТПУСКА 2,1 МЛН. ЛЕВА ЗА ИНВЕСТИЦИИ В МИНИ МАНДРИ, КЛАНИЦИ И МЛЕКОМАТИ

СХЕМИ

1. „Инвестиции за закупуване или изграждане на обекти за преработка и/или обработка на сурово мляко“

БЮДЖЕТ:в размер на 1 000 000 лв.

ЦЕЛ: да се подпомогнат малки и средни фермери, както и обединения от фермери, отглеждащи животни в отдалечени или труднодостъпни райони на страната, по-лесно да реализират продукцията си, да увеличат доходите си, както и да механизират процесите по преработка.

2. „Инвестиции за изграждане на кланични пунктове”

БЮДЖЕТ: в размер на 1 000 000 лв.

ЦЕЛ: подпомагане на собственици на животновъдни ферми, които произвеждат храни от животински произход, за изграждането на кланични пунктове отговарящи на изискванията за добив и транжиране.

3. „Инвестиции за изграждане на търговски помещения и закупуване на търговско оборудване за земеделски стопани, осъществяващи директни доставки на малки количества суровини и храни от селскостопански животни”.

БЮДЖЕТ: в размер на  100 000 лв.

ЦЕЛ: дава възможност на фермерите за възстановяване на част от извършените разходи за:

  • Закупуването на млекомати, построяването или приспособяването на съществуваща сграда или помещения за нуждите на обект за търговия на дребно;
  • Закупуването на хладилници, хладилни витрини и друго специфично търговско оборудване.

С отпуснатият общ ресурс от 2,1 млн. лв. ще бъдат финансирани поетите ангажименти за подадени проекти и сключени договори от предходни приеми, както и одобрените проекти от предстоящите нови приеми за 2022 г. по инвестиционните схеми за държавни помощи.

Предстои да бъдат утвърдени указания по отделните схеми, след което ще бъдат отворени и приеми за кандидатстване.

Източник: ДФ „Земеделие“ – РА

СТАРТИРА ПРИЕМ ПО МЯРКАТА ЗА „ИНВЕСТИЦИИ ВЪВ ВИНАРСКИ ПРЕДПРИЯТИЯ“

В периода от 1 до 21 април 2022 г. ще се приемат заявления за предоставяне на финансова помощ по мярка „Инвестиции в предприятия“

ЦЕЛ: Мярката е предназначена да подобри общите резултати на предприятията и адаптирането им към изискванията на пазара чрез повишаване на конкурентоспособността им с изпълнението на инвестиции за съоръжения за преработка и/или инфраструктура на предприятията в лозаро-винарския сектор.СТАРТИРА ПРИЕМ ПО МЯРКАТА ЗА „ИНВЕСТИЦИИ ВЪВ ВИНАРСКИ ПРЕДПРИЯТИЯ“

КОЙ МОЖЕ ДА КАНДИДАСТВА?

  • Предприятия, вписани като винопроизводители в лозарския регистър, поддържан от Изпълнителната агенция по лозата и виното;
  • Организации на производители, асоциации на организации на производители и междубраншови организации в сектор винено грозде.

КОЛКО Е ПОМОЩТА?

  • Микро-, малки и средни предприятия получават до 70 % финансиране от ЕС;
  • Големите предприятия с годишен оборот под 200 милиона евро и по-малко от 750 служители – 35 %;
  • Големите предприятия с оборот над 200 милиона евро и над 750 служители – 25 %.

Оставащата част от разходите са за сметка на ползвателите на финансова помощ.

СРОК за кандидастване: В периода от 1 до 21 април 2022 г.

БЮДЖЕТ: 7 129 416,90 лв.

Максималната стойност на един проект не може да надхвърля 800 000 евро, а максималният размер на общо допустимите разходи за целия период на Националната програма за подпомагане на лозаро-винарския сектор 2019 – 2023 г. за един кандидат е 2 млн. евро.

КАК СЕ ПОДАВАТ ДОКУМЕНТИ?

Документи по мярката ще се подават лично или чрез упълномощено лице в Централно управление на ДФ „Земеделие“, ул. Гусла 3, отдел „Вино, промоционални програми и лицензии“ след предварително записан час на един от следните телефони:

  • 02/81 87 504
  • 02/81 87 505
  • 02/81 87 513
  • 02/81 87 514
  • 02/8187 517
  • 02/8187 534

Източник: ДФ „Земеделие“

СТАРТИРА ПРИЕМ ЗА ИНВЕСТИЦИИ В РАСТЕНИЕВЪДСТВОТО

От 8 март до 8 април 2022 г. земеделските стопани могат да кандидатстват за подпомагане по схемата „Помощ за инвестиции в материални активи в земеделски стопанства, свързани с първично производство на растениевъдна земеделска продукция“.СТАРТИРА ПРИЕМ ЗА ИНВЕСТИЦИИ В РАСТЕНИЕВЪДСТВОТО

НАЧИН НА ПОДАВАНЕ НА ДОКУМЕНТИ:

Документи ще се приемат в областните дирекции на Държавен фонд „Земеделие“ по място на осъществяване на дейността по проекта.

БЮДЖЕТ:

В размер на 10 млн. лв., който ще се разпределя до изчерпването му по реда на кандидатстване.

Максималният размер на помощта по схемата е в размер до 120 хил. лева, като се възстановяват до 50% от извършените разходи за инвестиции.

  • За закупуване на бокспалети, каси и щайги за многократна употреба максималният размер на помощта е до 24 000 лева;
  • За закупуване на оборудване за силозни стопанства е до 50 000 лева.

ПОДПОМАГАНЕТО СЕ  предоставя под формата на капиталова субсидия за покриване на:

  • Закупуване и/или инсталиране/монтиране на машини, оборудване и линии,необходими за подготовка за продажба, включително: приемане, сортиране, калибриране и пакетиране / опаковане, етикетиране;
  • Закупуване и/или инсталиране/монтиране на машини, оборудване и линии, необходими за охлаждане и/или съхранение, включително: хладилно оборудване, хладилни камери, хидрокулери, вакуумкулери, техника и оборудване за складиране, използвана в складовото стопанство на кандидата (електрокари, газокари, мотокари, стакери, транспортни колички, стелажи и други), бокспалети и каси / щайги за многократна употреба;
  • Закупуване и/или инсталиране/монтиране на машини, оборудване и съоръжения за защита от слана и градушки.

КОЙ МОЖЕ ДА КАНДИДАСТВА:

  • Земеделски стопани, регистрирани по реда на Наредба № 3 от 29 януари 1999 г. за период от най-малко 3 години назад, считано от датата на кандидатстване, през който са се занимавали с растениевъдство;
  • Организации и групи производители, признати със заповед на министъра на земеделието;

Схемата за държавната помощ, указанията и документите към тях са публикувани на интернет страницата на ДФ „Земеделие“: Инвестиции свързани с растениевъдна земеделска продукция | Държавен Фонд Земеделие (dfz.bg)

Схемата е разработена по предложение на браншовите организации в сектор „Растениевъдство“ и ще се прилага за трета година.

Срокът й на действие е удължен до 31.12.2022 г.

Източник: ДФ „Земеделие“ – РА

Стартира прием по мярка „Преструктуриране и конверсия на лозя“

От 14 март до 1 април 2022 г., включително, ще се приемат заявления за предоставяне на финансова помощ по мярка „Преструктуриране и конверсия на лозя“ от лозаро-винарската програма за 2022 г.Стартира прием по мярка „Преструктуриране и конверсия на лозя“

БЮДЖЕТ:

В размер на 4 473 470,19 лева.

По приемът ще бъдат приемани и обработвани заявления за предоставяне на авансова финансова помощ за тази финансова година, които предвиждат краен срок за изпълнение на дейностите за подпомагане през финансовите 2023 и 2024 г., както и заявления с предвидено окончателно плащане за финансовите 2023 и 2024 г.

НАЧИН НА ПОДАВАНЕ НА ДОКУМЕНТИ:

Подават се лично или чрез упълномощено лице в Централно управление на Държавен фонд „Земеделие“ – София, ул. „Гусла“ 3, отдел „Вино, промоционални програми и лицензии“

КОЙ МОЖЕ ДА КАНДИДАСТВА:

  • Производители, които са физически или юридически лица или група;
  • Организация на физически или юридически лица, вписани в лозарския регистър, като производители с регистрирани лозарски стопанства по реда на Закона за виното и спиртните напитки.

!! Важно: Максималният размер на финансовата помощ от Европейския фонд за гарантиране на земеделието до 15.10.2022 г. е в размер до 90 на сто от разходите за изпълнение на всяка конкретно определена дейност на база определени пределни цени по приложение № 1 от Наредба № 6 от 26.10.2018 г. и технологична карта към инвестиционния проект, сравнени с предоставени три оферти. От 17.07.2020 г. за всяка операция, посочена в технологичната карта се предоставят най–малко три съпоставими независими оферти в оригинал, които съдържат наименование на оферента, срокът на валидност на офертата, датата на издаване на офертата, подпис и печат на оферента, цена в лева или евро с посочен ДДС.

ДЕЙНОСТИ, КОИТО СЕ ПОДПОМАГАТ:

  • Конверсия на сортовия състав на насажденията (изкореняване, засаждане и изграждане на подпорна конструкция);
  • Промяна на местонахождението на лозята (изкореняване, засаждане и изграждане на подпорна конструкция) и подобряване на техниките за управление на лозята (изграждане на подземни колектори за дренаж, шахти и канали за отводняване, изграждане и/или реконструкция на тераси;
  • Изграждане на автоматизирани системи за капково напояване, смяна на подпорна конструкция, изграждане на подпорна конструкция на новосъздадени насаждения и смяна на формировката).

Източник: ДФ „Земеделие” – РА

ФИНАНСИРАНЕ НА ТЪРГОВСКА МАРКА И ПРОМИШЛЕН ДИЗАЙН

ОТ ФОНДА ЗА МСП 2022 Г.ФИНАНСИРАНЕ НА ТЪРГОВСКА МАРКА И ПРОМИШЛЕН ДИЗАЙН

От 10.01.2022 г. българските микро, малки и средни предприятия могат да кандидастват за регистрация на марка(и) и/или промишлен(и) дизайн(и) на национално, регионално или европейско ниво – възстановяват се 75% от платените такси.

Патентното ведомство на Република България, с подкрепата на Фонда за МСП на Службата на Европейския съюз за интелектуална собственост (СЕСИС), предоставя на българските малки и средни предприятия (МСП) възможност за кандидатстване за финансиране в размер на до 2 250 € под формата на:

  • Ваучер 1 (Пре-диагностика на ИС- IP Scan, марки и дизайн) – до 1 500 €
  • Ваучер 2 (патенти) – до 750 €

Ваучер 1 предоставя общо средства до 1 500 € на едно МСП за една календарна година, като тази сума обхваща разходите, подлежащи на възстановяване само за една, за две или общо за трите видове услуги:

  1. Пре-диагностиката на ИС (IP scan) – представлява проучване и анализ на потребностите на МСП от закрила на ИС. Услугата се предоставя от Патентното ведомство и е на стойност 500 €, от които се възстановяват 90%.
  2. Регистрация на марка(и) и/или промишлен(и) дизайн(и) на национално, регионално или европейско ниво – възстановяват се 75% от платените такси.
  3. Регистрация на марка(и) и/или промишлен(и) дизайн(и)на международно ниво – възстановяват се 75% от платените такси.

Ваучер 2 предоставя общо средства до 750 € на едно МСП за една календарна година, като тази сума обхваща разходите, подлежащи на възстановяване за регистрация на патент на национално ниво (заявяване, проучване и експертиза, издаване и публикация) – възстановяват се 50 % от платените такси.

Всяко МСП може да кандидатства веднъж годишно за Ваучер 1 и/или Ваучер 2, по всяко време на годината.

Срокът на валидност на ваучерите е 4 месеца от датата на издаване, с опция за удължаване с още 2 месеца след направено искане от МСП през последния месец на валидност на ваучера.

За подготовка на вашите проектни предложения, можете да се свържете с нашите експерти тук: 👇

ХЮМАНКОНСУЛТИНГ ЕООД

tel. +359 899 92 57 49

e-mail office@humanconsulting.bg