ПОДКРЕПА ЗА УСТОЙЧИВО ЕНЕРГИЙНО ОБНОВЯВАНЕ НА СГРАДИ В СФЕРАТА НА ПРОИЗВОДСТВОТО, ТЪРГОВИЯТА И УСЛУГИТЕ, КАКТО И СГРАДИ ОТ СЕКТОР ТУРИЗЪМ

програма за ПОДКРЕПА ЗА УСТОЙЧИВО ЕНЕРГИЙНО ОБНОВЯВАНЕ НА НЕЖИЛИЩНИЯ СГРАДЕН ФОНД ОТ НАЦИОНАЛЕН ПЛАН ЗА ВЪЗСТАНОВЯВАНЕ И УСТОЙЧИВОСТ

1. Цел на процедурата:

Основната цел на настоящата процедура за предоставяне на средства от МВУ е устойчиво енергийно обновяване на сгради в сферата на производството, търговията и услугите, както и сгради от сектор туризъм чрез:

  • Подобряване енергийните характеристики на сгради в сферата на производството, търговията и услугите, както и сгради от сектор туризъм, чрез прилагане на устойчиви интегрирани високоефективни енергийни мерки;
  • Достигане на клас на енергопотребление „А“ и по изключение клас „В“ след прилагане на енергоспестяващи мерки на сградите;
  • Постигане на минимум 30% спестяване на първична енергия за всеки обект от нежилищния сграден фонд;
  • Намаляване на разходите за енергопотребление.

2. Кой може да кандидатства?

Допустими по настоящата процедура чрез подбор на предложения за изпълнение на инвестиции от крайни получатели са само кандидати, които отговарят на следните критерии:

  • Да са търговци по смисъла на Търговския закон или Закона за кооперациите или да са еквивалентно лице по смисъла на законодателството на държава-членка на Европейското икономическо пространство. Клонове на юридически лица, регистрирани в България, не могат да участват в процедурата чрез подбор на предложения за изпълнение на инвестиции от крайни получатели поради липсата на самостоятелна правосубектност;
  • Да са микро, малки и средни предприятия по смисъла на чл. 3 и чл. 4 от Закона за малките и средните предприятия и Препоръка на Комисията от 6 май 2003 г. относно определението за микро-, малки и средни предприятия (ОВ L 124, 20.5.2003 г., стр. 36). За големи предприятия – да са предприятия, които не отговарят на изискванията за микро, малко или средно предприятие по смисъла на чл. 3 и чл. 4 от Закона за малките и средни предприятия и Приложение I на Регламент (ЕС) № 651/2014;
  • Да са регистрирани не по-късно от 31.12.2019 г.

3. За какви дейности може да се кандидатства?

Дейности за изпълнение на СМР за прилагане на мерки за ЕЕ (енергоспестяващи мерки за достигане на енергиен клас „А“ или постигане изискването за сгради с близко до нулево нетно потребление на енергия (nZEB), по изключение клас „В“, с оползотворяване на енергия от възобновяеми източници, въвеждане на системи за енергиен мониторинг и др.) и мерки за ВЕИ, в т. ч. всички съпъстващи СМР, необходими за изпълнение на мерките.

Мерки за енергийна ефективност ще се изпълняват въз основа на обследване за енергийна ефективност на съответната сграда. Обследването за енергийна ефективност следва да бъде придружено от валиден сертификат за енергийни характеристики на сграда в експлоатация, изготвени по реда на чл. 48 от ЗЕЕ. Докладът от обследването за енергийна ефективност следва бъде изготвен в обхват и съдържание съгласно изискванията, опредени в приложимата подзаконова нормативна уредба. Наличието на енергийно обследване е предварително условие за кандидатстване по настоящата процедура.

Проекти, свързани с внедряване на мерки за енергийна ефективност, ще се финансират само след извършено обследване за установяване на техническите характеристики, свързани с удовлетворяване на изискванията по чл.169, ал.1 и ал. 3 от ЗУТ в съответствие с изискванията, определени в глава трета на Наредба № 5 от 2006 г. за техническите паспорти на строежите.

4. За какви разходи може да се кандидатства?

Разходите са допустими за финансиране, ако са направени от крайния получател на средствата и са платени след датата на подаване на предложението за изпълнение на инвестиция до 30 юни 2026 г. Всички разходи, извършени от крайните получатели след 30.06.2026 г., по неприключили проекти не се изплащат от СНД и следва да се реализират за сметка на крайните получатели.

Допустими разходи, със средства с източник МВУ (Механизъм за възстановяване и устойчивост)

разходи за строително-монтажни работи (СМР/инженеринг). В рамките на общата стойност на СМР могат да се включат и непредвидени разходи за строително-монтажни работи до 10%. В случай на инженеринг непредвидени разходи за строително-монтажни работи не са допустими.

5. Максимален срок за изпълнение на проекта

Планираната продължителност на всяко проектно предложение, включително дейностите, предвидени в него, не може да надвишава 24 месеца.

6. Какъв е размера на безвъзмездната финансова помощ по процедурата?

Общият размер на средствата по настоящата процедура е в размер на 235 200 000 лв., разпределени, както следва:

Компоненти

(по видове предприятия)

Общ размер на финансовите средства, в лева

Компонент 1

Микро/малки предприятия (25%)

58 800 000

Компонент 2

Средни предприятия (35%)

82 320 000

 

Компонент 3

Големи предприятия (40 %)

94 080 000

Общо:

235 200 000

ВАЖНО! СНД (Структура за наблюдение и докладване) си запазва правото да направи преразпределение на ресурса за финансиране на одобрени резервни проекти по другите компоненти по процедурата, до достигане на наличния финансов ресурс по процедурата.

7. Какъв е размерът на безвъзмездното финансиране за конкретно предложение за изпълнение на инвестиция?

Минималният и максималният размер на заявеното безвъзмездно финансиране по всяко индивидуално предложение за изпълнение на инвестиция по процедурата са, както следва:

Минимален размер на заявеното безвъзмездно финансиране на предприятие: 100 000 лв.

Максимален размер на заявеното безвъзмездно финансиране на предприятие:

  • Микро предприятия: 300 000 лв.;
  • Mалки предприятия: 500 000 лв.;
  • Средни предприятия: 750 000 лв.;
  • Големи предприятия: 2 500 000 лв.

Процент на съфинансиране

1. В случай на предложения за изпълнение на инвестиция, изпълнявани при условията на режим „de minimis“, съгласно Регламент (ЕС) № 1407/2013, когато кандидата за изпълнение на инвестицията е получил минимална помощ в размер, която позволява да получи и помощ по подаденото предложение по настоящата процедура, до установените прагове. В този случай, като помощ по предложението, може да се предоставят средства в такъв размер, който сумиран с всички други минимални помощи, получени от субекта през двете предходни фискални години и текущата е до стойностите на установените в Регламент (ЕС) № 1407/2013 прагове. За остатъка до пълния размер на средствата по предложението, надвишаващ установените в регламента прагове, кандидата следва да осигури собствени средства за превишението над праговете по регламента.

2. В случайте, когато е избран режим „Инвестиционни помощи за мерки за повишаване на енергийната ефективност“ по чл. 38 от Регламент (ЕС) № 651/2014, интензитета на помощта е:

  • Максимален интензитет на помощта 35% от допустимите разходи за проектното предложение в ЮЗР (NUTS2);
  • Максимален интензитет на помощта е 45% от допустимите разходи за проектното предложение извън ЮЗР (NUTS2)

ВАЖНО! Максималният интезитет на помощта може да се увeличи с 20% за помощи, предоставени на малки предприятия, и с 10% за помощи, предоставени на средни предприятия по смисъла на Приложение I към Регламент (ЕС) № 651/2014. Натрупването е допустимо при спазване на изискването най-малко 25% от общите допустими разходи по предложението за изпълнение на инвестиция, независимо от приложимия режим на държавна/минимална помощ, да бъдат съфинансирани чрез собствени средства на кандидата или със средства от външни източници, които средства изключват всякаква публична подкрепа.

ВАЖНО! Комбинирането на двата режима на помощ в рамките на едно предложение за изпълнение на инвестиция е недопустимо.

8. Критерии и методика за оценка на проектните предложения

Критерии за оценка на качеството

Макс. брой точки

1. Процент енергийно спестяване в годишното потребление на първична енергия в резултат на енергоспестяващите мерки – Y, kWh/год (средна стойност за проекта в случай на повече от един обект на интервенция)

30

 > 80%

30

 > 55% ≤ 80%

20

 ≥ 30% ≤ 55%

10

2. Очаквано годишно намаляване на емисиите на СО2 (екологични ползи)

30

 > 250 т CO2 екв.

30

 > 50 т CO2 екв. ≤ 250 т CO2 екв.

20

 ≤ 50 т CO2 екв.

10

3. Ефективност на инвестицията за енергийна ефективност като отношение на необходимата инвестиция в лева към количеството спестена първична енергия в kWh на годишна база – лв. /kWh/г

20

 ≤ 1,50 лв./кWh/г

20

 > 1,50 лв./кWh/г  ≤ 3,50 лв./кWh/г

15

 > 3,50 лв./кWh/г

10

4. Целесъобразност на инвестицията за енергийна ефективност като отношение на кв.м РЗП обновена публична инфраструктура към броя на сградите с подобрена публична инфраструктура – кв. м РЗП / брой сгради

15

 > 2300 кв. м РЗП/ бр.сгр.

15

 > 500 кв. м РЗП/ бр.сгр.≤ 2300 кв. м РЗП / бр.сгр.

10

 ≤ 500 кв. м РЗП/ бр.сгр.

5

5. Ниво на енергопотребление по първична енергия след прилагане на енергоспестяващите мерки (ЕСМ), съгласно скалата на класовете на енергопотребление за съответната категория сгради

25

Проектът включва сграда, която след изпълнение на ЕСМ достига нормата за сграда с близко до нулево потребление на енергия

25

Проектът включва сграда, която след изпълнение на ЕСМ използва енергия от възобновяеми източници

20

Проектът включва сграда, която след изпълнение на енергоспестяващи мерки достига клас на енергопотребление „А+“

15

Максимален брой точки:

120

Предложения, получили минимум 72 точки по критерии за оценка на качеството, се класират в низходящ ред съобразно получената оценка, като за финансиране се предлагат всички проекти по реда на класирането до покриване на общия размер на бюджета по процедурата. В случай че предложенията имат равен брой точки по критерии за оценка на качеството, те ще бъдат класирани съобразно получения брой точки по посочените по-долу критерии при спазване на следната последователност:

  1. Процент енергийно спестяване в годишното потребление на потребна енергия в резултат на енергоспестяващите мерки;
  2. Очаквано годишно намаляване на емисиите на СО2 (екологични ползи).

Очакван прием: октомври 2022 г.

Технологична модернизация

Програма за икономическа трансформация от Национален план за възстановяване и устойчивост

1. Цел на процедурата:

Целта на тази мярка е да се повиши ефективността на производствените процеси, да се постигне по-висока производителност, да се намалят производствените разходи и да се оптимизира производствената верига чрез предоставяне на безвъзмездни средства на МСП.

2. Кой може да кандидатства?

Допустими по настоящата процедура чрез подбор на предложения за изпълнение на инвестиции от крайни получатели са само кандидати, които отговарят на следните критерии:

1) Да са търговци по смисъла на Търговския закон или Закона за кооперациите или да са еквивалентно лице по смисъла на законодателството на държава-членка на Европейското икономическо пространство. Клонове на юридически лица, регистрирани в България, не могат да участват в процедурата чрез подбор на предложения за изпълнение на инвестиции от крайни получатели поради липсата на самостоятелна правосубектност.

2) Да са микро, малки и средни предприятия по смисъла на чл. 3 и чл. 4 от Закона за малките и средните предприятия и Препоръка на Комисията от 6 май 2003 г. относно определението за микро-, малки и средни предприятия.

3) Да са регистрирани не по-късно от 31.12.2019 г.

4) Да са реализирали нетни приходи от продажби общо за 2019-та, 2020-та и 2021-ва финансови години в зависимост от категорията на предприятието-кандидат, както следва:

Категория на предприятието

Нетни приходи от продажби

Микро предприятие

≥ 210 000 лева

Малко предприятие

≥ 750 000 лева

Средно предприятие

≥ 3 000 000 лева

5) Да са реализирали нетни приходи от продажби за 2021-ва финансова година в зависимост от категорията на предприятието-кандидат, както следва:

Категория на предприятието

Нетни приходи от продажби

Микро предприятие

≥ 52 000 лева
Малко предприятие

≥ 187 000 лева

Средно предприятие

≥ 750 000 лева

6) Да развиват своята основна икономическа дейност в определените национални и регионални приоритетни сектори съгласно Националната стратегия за малките и средни предприятия 2021-2027 г. (НСМСП 2021-2027), както следва:

Национални приоритетни икономически дейности:

Високотехнологични производства:

  • C21 Производство на лекарствени вещества и продукти
  • C26 Производство на компютърна и комуникационна техника, електронни и оптични продукти

Средно към високотехнологични производства:

  • C20 Производство на химични продукти
  • C27 Производство на електрически произведения
  • C28 Производство на машини и оборудване, с общо и специално предназначение
  • C29 Производство на автомобили, ремаркета и полуремаркета
  • C30 Производство на превозни средства, без автомобили

Други производства:

  • Е38 Събиране и обезвреждане на отпадъци; рециклиране на материали
  • Е39 Възстановяване и други услуги по управление на отпадъци

Високотехнологични услуги с интензивно използване на знания:

  • J59 Производство на филми и телевизионни предавания, звукозаписване и издаване на музика
  • J60 Радио- и телевизионна дейност
  • J61 Далекосъобщения
  • J62 Дейности в областта на информационните технологии
  • J63 Информационни услуги
  • M71 Архитектурни и инженерни дейности; технически изпитвания и анализи
  • M72 Научно-изследователска и развойна дейност

Регионалните приоритетни сектори:

  • C10 Производство на хранителни продукти
  • C11 Производство на напитки
  • C13 Производство на тъкани
  • C14 Производство на облекло
  • C15 Обработка на кожи; производство на обувки и други изделия от обработени кожи без косъм
  • C16 Производство на дървен материал и изделия от дървен материал и корк, без мебели; производство на изделия от слама и материали за плетене
  • C17 Производство на хартия, картон и изделия от хартия и картон
  • C18 Печатна дейност и възпроизвеждане на записани носители
  • C19 Производство на кокс и рафинирани нефтопродукти
  • C22 Производство на изделия от каучук и пластмаси
  • C23 Производство на изделия от други неметални минерални суровини
  • C24 Производство на основни метали
  • C25 Производство на метални изделия, без машини и оборудване
  • C31 Производство на мебели
  • C32 Производство, некласифицирано другаде
  • C33 Ремонт и инсталиране на машини и оборудване
  • J58 Издателска дейност

7) Да са заявили подкрепа за код на икономическа дейност, попадащ в определените национални и регионални приоритетни сектори съгласно НСМСП 2021-2027.

3. За какви дейности може да се кандидатства?

Допустимите предложения за изпълнение на инвестиции следва:

1) Да водят до постигане целта на процедурата.

2) Да са в съответствие с принципа за „ненанасяне на значителни вреди“ и с принципите на равнопоставеност на жените и мъжете и осигуряване на равни възможности за всички.

3) Да се изпълняват само на територията на Република България.

Допустими дейности:

Придобиване на нови технологии с акцент върху цифровизацията на производствените процеси с оглед на разширяване на производствения капацитет и/или разнообразяване на предлаганите продукти/услуги. Всеки отделен придобит актив (ДМА или ДНА) задължително трябва да доведе кумулативно до:

  • цифровизацията на производствените процеси И
  • разширяване на производствения капацитет и/или разнообразяване на предлаганите продукти/услуги

4. За какви разходи може да се кандидатства?

Допустими по процедурата са следните видове разходи:

1) Разходи за закупване на машини, съоръжения и оборудване, представляващи дълготрайни материални активи.

2) Разходи за закупуване на софтуер, представляващ дълготраен нематериален актив, включващ:

2.1) разходи за придобиване на специализиран софтуер;

2.2) разходи за придобиване на ERP системи, CRM системи и/или MOM/MES системи.

ВАЖНО: Разходите по т. 2.2) не трябва да надвишават общо 50 000 лева.

5. Максимален срок за изпълнение на проекта

Продължителността на изпълнение на всяко предложение за изпълнение на инвестиция не следва да надвишава 12 (дванадесет) месеца, считано от датата на влизане в сила на договора за финансиране с крайния получател.

6. Какъв е размера на безвъзмездната финансова помощ по процедурата?

Общият размер на средствата по процедура чрез подбор „Технологична модернизация“ е 260 000 000 лв.

Предвидено е бюджетът по процедурата да бъде разделен пропорционално в зависимост от категорията на предприятието и по групи приоритетни сектори на икономическа дейност (съгласно Националната стратегия за малките и средни предприятия 2021-2027 г. – НСМСП 2021-2027, експлицитно изброени в т. 11 от Условията за кандидатстване), както следва:

Групи сектори съгласно НСМСП 2021-2027:

Микро предприятия Малки предприятия

Средни предприятия

Високотехнологични  производства; Средно към високотехнологични производства и други производства

15 600 000 лева

41 600 000 лева

46 800 000 лева

Високотехнологични услуги с интензивно използване на знания

10 400 000 лева

9 100 000 лева

6 500 000 лева

Регионални приоритетни сектори

19 500 000 лева

52 000 000 лева

58 500 000 лева

ВАЖНО: Министерството на иновациите и растежа (МИР) си запазва правото да пренасочи свободния остатъчен ресурс по категории предприятия/приоритетни сектори съгласно НСМСП към онези категории/сектори, за които не достига наличното финансиране.

7. Какъв е размерът на безвъзмездното финансиране за конкретно предложение за изпълнение на инвестиция?

Минималният и максималният размер на заявеното безвъзмездно финансиране по всяко индивидуално предложение за изпълнение на инвестиция по процедурата са, както следва:

Минимален размер на заявеното безвъзмездно финансиране на предприятие

Максимален размер на заявеното безвъзмездно финансиране на предприятие

35 000 лева

Микро предприятия: 180 000лева
Mалки предприятия: 350 000 лева
Средни предприятия: 700 000 лева

ВАЖНО: В допълнение, максималният размер на заявеното безвъзмездно финансиране  за индивидуално предложение за изпълнение на инвестиция не следва да надвишава:

  • за микропредприятия: 100% от реализираните средногодишни нетни приходи от продажби за тригодишния период 2019 г., 2020 г. и 2021 г.
  • за малки предприятия: 60% от реализираните средногодишни нетни приходи от продажби за тригодишния период 2019 г., 2020 г. и 2021 г.
  • за средни предприятия: 25% от реализираните средногодишни нетни приходи от продажби за тригодишния период 2019 г., 2020 г. и 2021 г.

Процент на съфинансиране

Процент на съфинансиране на предложенията за изпълнение на инвестиция, изпълнявани при условията на режим „регионална инвестиционна помощ“ съгласно чл. 13 и чл. 14 от Регламент на Комисията (ЕС) № 651/2014:

Максималният интензитет на безвъзмездното финансиране за кандидата при режим „регионална инвестиционна помощ“ в зависимост от мястото на изпълнение на предложението за изпълнение на инвестиция е, както следва:

Категория на предприятието

Максимален интензитет на помощта за дейности извън ЮЗР (NUTS2)

Максимален интензитет на помощта за дейности в ЮЗР (NUTS-2)

Микро и малки предприятия

50%

София град (столица): 40%

София област: 50%

Област Благоевград: 50%

Област Перник: 40%

Област Кюстендил: 45%

Средни предприятия

50%

София град (столица): 30%

София област: 50%

Област Благоевград: 50%

Област Перник: 30%

Област Кюстендил: 35%

Процент на съфинансиране на предложенията за изпълнение на инвестиция, изпълнявани при условията на режим „de minimis“ съгласно  Регламент (ЕС) № 1407/2013.

Максималният интензитет на безвъзмездното финансиране за кандидатите при режим “минимална помощ“ (de minimis) е, както следва:

Категория на предприятието

Максимален интензитет на помощта

Микро, малки и средни предприятия

50%

По настоящата процедура в зависимост от нуждите си и спецификата на съответното предложение за изпълнение на инвестиция кандидатите могат да избират между ЕДИН от приложимите режими на държавна/минимална помощ (de minimis), както следва:

1)Регионална инвестиционна помощ“ съгласно чл. 13 и чл. 14 от Регламент (ЕС) № 651/2014 на Комисията от 17 юни 2014 година за обявяване на някои категории помощи за съвместими с вътрешния пазар в приложение на членове 107 и 108 от Договора (OB L 187/26.06.2014).

или

2) „Минимална помощ“ (de minimis) съгласно Регламент (ЕС) № 1407/2013 на Комисията от 18 декември 2013 г. относно прилагането на членове 107 и 108 от Договора за функциониране на Европейския съюз към помощта „de minimis“.

8. Критерии и методика за оценка на проектните предложения

Критерии:

Макс. брой точки

1. Претеглен коефициент на рентабилност на EBITDA за 2019 г., 2020 г. и 2021 г.

10

Претегленият коефициент на рентабилност на EBITDA на предприятието е > 15% и ≤ 17,5%

10

Претегленият коефициент на рентабилност на EBITDA на предприятието е > 12,5% и ≤ 15%

9

Претегленият коефициент на рентабилност на EBITDA на предприятието е > 17,5% и ≤ 20%

8

Претегленият коефициент на рентабилност на EBITDA на предприятието е > 10% и ≤ 12,5%

7

Претегленият коефициент на рентабилност на EBITDA на предприятието е > 20% и ≤ 22,5%

6

Претегленият коефициент на рентабилност на EBITDA на предприятието е > 22,5% и ≤ 25%

5

Претегленият коефициент на рентабилност на EBITDA на предприятието е > 25%

4

Претегленият коефициент на рентабилност на EBITDA на предприятието е > 7,5% и ≤ 10%

3

Претегленият коефициент на рентабилност на EBITDA на предприятието е > 5% и ≤ 7,5%

2

Претегленият коефициент на рентабилност на EBITDA на предприятието е > 2,5% и ≤ 5%

1

Претегленият коефициент на рентабилност на EBITDA  на предприятието е  ≤  2,5

0

2. Претеглен коефициент на разходите за данъци спрямо реализираните приходи за 2019 г., 2020 г. и 2021 г.

3

Претегленият коефициент на разходите за данъци спрямо реализираните приходи е ≥ 2%

3

Претегленият коефициент на разходите за данъци спрямо реализираните приходи е ≥ 1,6% и < 2%

2,5

Претегленият коефициент на разходите за данъци спрямо реализираните приходи е ≥ 1,2% и < 1,6%

2

Претегленият коефициент на разходите за данъци спрямо реализираните приходи е ≥ 0,8% и < 1,2%

1,5

Претегленият коефициент на разходите за данъци спрямо реализираните приходи е ≥ 0,4% и < 0,8%

1

Претегленият коефициент на разходите за данъци спрямо реализираните приходи е > 0% и < 0,4%

0,5

Претегленият коефициент на разходите за данъци спрямо реализираните приходи е ≤ 0%

0

3. Претеглен коефициент на марж на печалбата за 2019 г., 2020 г. и 2021 г.

10

Претегленият коефициент на марж на печалбата е > 17,5% ≤ 21%

10

Претегленият коефициент на марж на печалбата е > 14% и  ≤ 17,5%

9

Претегленият коефициент на марж на печалбата е > 21% и ≤ 24,5%

8

Претегленият коефициент на марж на печалбата е > 10,5% и ≤ 14%

7

Претегленият коефициент на марж на печалбата е > 24,5% и ≤ 28%

6

Претегленият коефициент на марж на печалбата е > 28% и  ≤ 31,5%

5

Претегленият коефициент на марж на печалбата е > 31,5% и ≤ 35%

4

Претегленият коефициент на марж на печалбата е > 35%

3

Претегленият коефициент на марж на печалбата е > 7% и  ≤ 10,5%

2

Претегленият коефициент на марж на печалбата е > 3,5%  и ≤ 7%

1

Претегленият коефициент на марж на печалбата е ≤  3,5%

0

4. Претеглена производителност на едно лице, работещо в предприятието-кандидат за 2019 г., 2020 г. и 2021 г.

9

Претеглена производителност на едно лице, работещо в предприятието-кандидат е  > 100 хил.лв. и  ≤  120 хил.лв.

9

Претеглена производителност на едно лице, работещо в предприятието-кандидат е  > 80 хил.лв. и ≤ 100 хил.лв.

8

Претеглена производителност на едно лице, работещо в предприятието-кандидат е  > 120 хил.лв. и  ≤ 140 хил.лв.

7

Претеглена производителност на едно лице, работещо в предприятието-кандидат е  > 60 хил.лв. и ≤ 80 хил.лв.

6

Претеглена производителност на едно лице, работещо в предприятието-кандидат е  > 140 хил.лв. и  ≤ 160 хил.лв.

5

Претеглена производителност на едно лице, работещо в предприятието-кандидат е  > 160 хил.лв. и ≤ 180 хил.лв.

4

Претеглена производителност на едно лице, работещо в предприятието-кандидат е  > 180 хил.лв.

3

Претеглена производителност на едно лице, работещо в предприятието-кандидат е  > 40 хил.лв. и ≤ 60 хил.лв

2

Претеглена производителност на едно лице, работещо в предприятието-кандидат е  > 20 хил.лв. и ≤ 40 хил.лв

1

Претеглена производителност на едно лице, работещо в предприятието-кандидат е ≤  20 хил.лв.

0

5. Претеглен коефициент на брутна добавена стойност за 2019 г., 2020 г. и 2021 г.

7

Претегленият коефициент на брутната добавена стойност е > 30% и ≤ 40%

7

Претегленият коефициент на брутната добавена стойност е > 20% и ≤ 30%

6

Претегленият коефициент на брутната добавена стойност е > 40% и ≤ 50%

5

Претегленият коефициент на брутната добавена стойност е > 10% и ≤ 20%

4

Претегленият коефициент на брутната добавена стойност е > 50% и ≤ 60%

3

Претегленият коефициент на брутната добавена стойност е > 60% и ≤ 70%

2

Претегленият коефициент на брутната добавена стойност е > 70%

1

Претегленият коефициент на брутната добавена стойност е ≤ 10%

0

6. Претеглен коефициент на приходите от износ за 2019 г., 2020 г. и 2021 г.

7

Претегленият коефициент на приходи от износ е > 20% ≤ 40%

7

Претегленият коефициент на приходи от износ е > 40% ≤ 60%

6

Претегленият коефициент на приходи от износ е > 15% ≤ 20%

5

Претегленият коефициент на приходи от износ е > 60%

4

Претегленият коефициент на приходи от износ е > 10% ≤ 15%

3

Претегленият коефициент на приходи от износ е > 5% ≤ 10%

2

Претегленият коефициент на приходи от износ е > 0,1% ≤ 5%

1

Претегленият коефициент на приходите от износ е ≤ 0,1%

0

7. Инвестиционна дейност на кандидата за 2019 г., 2020 г. и 2021 г.

7

Кандидатът е реализирал общо инвестиции свързани със закупуване на ДМА,  ДНА, земя и сгради през последните три години на стойност ≥ 80% от заявените общо допустими разходи по предложението за изпълнение на инвестиция.

7

Кандидатът е реализирал общо  инвестиции свързани със закупуване на ДМА, ДНА, земя и сгради през последните три години на стойност ≥ 70% < 80%  от заявените общо допустими разходи по предложението за изпълнение на инвестиция.

6

Кандидатът е реализирал общо  инвестиции свързани със закупуване на ДМА, ДНА, земя и сгради през последните три години на стойност ≥ 60% < 70%  от заявените общо допустими разходи по предложението за изпълнение на инвестиция.

5

Кандидатът е реализирал общо инвестиции свързани със закупуване на ДМА, ДНА, земя и сгради през последните три години на стойност ≥ 40% < 60% от заявените общо допустими разходи по предложението за изпълнение на инвестиция.

4

Кандидатът е реализирал общо инвестиции свързани със закупуване на ДМА, ДНА, земя и сгради през последните три години на стойност ≥ 20% < 40% от заявените общо допустими разходи по предложението за изпълнение на инвестиция.

3

Кандидатът е реализирал общо инвестиции свързани със закупуване на ДМА, ДНА, земя и сгради през последните три години на стойност ≥ 10% < 20% от заявените общо допустими разходи по предложението за изпълнение на инвестиция.

2

Кандидатът е реализирал общо инвестиции свързани със закупуване на ДМА, ДНА, земя и сгради през последните три години на стойност ≥ 5% < 10% от заявените общо допустими разходи по предложението за изпълнение на инвестиция.

1

Кандидатът е реализирал общо инвестиции свързани със закупуване на ДМА, ДНА, земя и сгради през последните три години на стойност < 5% от заявените общо допустими разходи по предложението за изпълнение на инвестиция.

0

8. Приоритизация съгласно Националната стратегия за малките и средните предприятия 2021-2027 г.

2

Кодът на основната икономическа дейност на предприятието-кандидат и кодът на предложението за изпълнение на инвестиция са сред секторите на регионална специализация за съответната административна област (изброени в Приложение 13 „Регионална специализация съгласно НСМСП 2021-2027“) .

2

Не е изпълнено горепосоченото изискване.

0

9. Участие на кандидата в процедури по ОПИК

3

Кандидатът няма сключени договори за безвъзмездна помощ по ОПИКили ако има същите са прекратени към датата на подаване на предложението за изпълнение на инвестиция.

3

Кандидатът има един сключен договор за безвъзмездна помощ по ОПИК, който не е прекратен към датата на подаване на предложението за изпълнение на инвестиция.

2

Кандидатът има два сключени договори за безвъзмездна помощ по ОПИК, които не са прекратени към датата на подаване на предложението за изпълнение на инвестиция.

1

Кандидатът има повече от два сключени договори за безвъзмездна помощ по ОПИК, които не са прекратени към датата на подаване на предложението за изпълнение на инвестиция.

0

10. Реалистичност на разходите по предложението за изпълнение на инвестиция:

2

·  Всички разходи, включени в бюджета на предложението за изпълнение на инвестиция, са допустими и

·  Всички разходи, включени в бюджета на предложението за изпълнение на инвестиция, са обосновани и съответстват на дейностите, предвидена за изпълнение и

·  Всички разходи за активи са съпоставими с пазарните цени за аналогични активи, като за тях е представена оферта и

·  Всички разходи, включени в бюджета на предложението за изпълнение на инвестиция, са в съответствие с праговете/процентните съотношения, заложени в Условията за кандидатстване (където е приложимо) и

·  Всички бюджетни пера са коректно обособени и попълнени и в бюджета не са извършвани корекции.

2

Изпълнени са 4 от горепосочените изисквания.

1

Изпълнени са по-малко от 4 от горепосочените изисквания.

0

Максимален брой точки: 60

Краен срок за кандидатстване: до 16:30 ч. на 21.09.2022 г.

Решения в областта на информационните и комуникационни технологии и киберсигурността в малките и средните предприятия

„Програма за икономическа трансформация“ (ПИТ) към компонент „Интелигентна индустрия“

1. Цел на финансирането:

Целта на процедурата е да допринесе за ускоряване на прехода към цифровизация на икономиката чрез предоставяне на безвъзмездни средства за внедряване на информационни и комуникационни технологии и решения, осигуряващи повишаване нивото на дигитализация на малките и средните предприятия (МСП).

Процедурата е пряко насочена към улесняване на достъпа на предприятията до услуги и решения за внедряване на съвременни цифрови технологии, включително за осигуряване на киберсигурност, постигайки базовите нива на цифровизация (първо ниво „Компютризация“ и второ ниво „Свързаност“, като основни изисквания за последващо преминаване към по-високите нива на цифрова трансформация. Новите технологии и решения, базирани на ИКТ следва да допринaсят за оптимизиране на системите за управление в МСП, увеличаване на производителността, подобряване на пазарното присъствие на предприятията и развитие на потенциала им за устойчивост и растеж.

2. Кой може да кандидатства?

Допустими по процедурата са кандидати, които отговарят на следните критерии:

  • Да са търговци по смисъла на Търговския закон или Закона за кооперациите, или да са действащи адвокатски дружества по смисъла на Закона за адвокатурата. Клонове на юридически лица, регистрирани в България не могат да участват в процедурата чрез подбор на предложения за изпълнение на инвестиции от крайни получатели поради липсата на самостоятелна правосубектност.
  • Да са регистрирани не по-късно от 31.12.2019 г.
  • Да са микро, малки и средни предприятия по смисъла на чл. 3 и чл. 4 от Закона за малките и средните предприятия.
  • Да са реализирали нетни приходи от продажби за 2021 финансова година в зависимост от категорията на предприятието – кандидат, както следва:

Категория на предприятието

Нетни приходи от продажби

Микро предприятие

≥ 41 000 лева

Малко предприятие

≥ 82 000 лева

Средно предприятие

≥ 123 000 лева

  • Да имат средносписъчен брой на персонала за 2021 г., който е ≥ 1 заето лице.
  • Да са заявили подкрепа за основната си икономическа дейност съгласно Класификацията на икономическите дейности – КИД-2008.

3. За какви дейности може да се кандидатства?

По процедурата са допустими услуги и решения от следните три групи съгласно Списък на допустимите услуги и решения в областта на ИКТ:

  • Група I. ИКТ услуги/решения за дигитален маркетинг, платформи, уебсайтове и мобилни приложения;
  • Група II. ИКТ услуги/решения за оптимизиране на управленските, производствените и логистичните процеси;
  • Група III. ИКТ услуги/решения за осигуряване на киберсигурност в предприятията.

Предложенията за изпълнение на инвестиции могат да включват една или повече от услугите/решенията съгласно Списък на допустимите услуги и решения в областта на ИКТ. Задължителен елемент на всички ИКТ услуги и решения е предоставянето на обучение за служителите на предприятието-кандидат за работа с внедрените ИКТ решения от страна на избрания изпълнител на съответната услуга/решение.

ВАЖНО! В случай че предложението включва услуга/решение за „Маркетинг в социални медии (social media marketing), включително управление на PPC (pay-per-click) реклама” (т. 5 от Списъка), допустими са само дейностите и разходите за управление на профилите и рекламните кампании съгласно минималния обхват, посочен в Приложение 12. Не са допустими дейностите и разходите за промотиране на съдържание и за реализация на рекламните кампании в социални медии, мрежи, търсачки, което не освобождава крайния получател от ангажимента за реализирането им.

ВАЖНО! В случай че предложенията за изпълнение на инвестиции включват въвеждане на система за управление на ресурсите (ERP система), посочена в т. 6 от Списъка на допустимите услуги и решения в областта на ИКТ, то не е допустимо включването на услуги/решения за въвеждане на отделните модули/системи, посочени в т. 8, 9 и 10 от Списъка. Предложенията могат да включват или услуга/решение за въвеждане на цялостна ERP система (т. 6 от Списъка) или услуги/решения за въвеждане на отделните модули/системи, посочени в т. 8, т. 9 и т. 10 от Списъка. Кандидатите нямат право да получат финансиране по предложения за изпълнение на инвестиции по настоящата процедура, включващи ИКТ услуги/решения от Група II съгласно „Списъка на допустимите услуги и решения в областта на ИКТ“ (Приложение 12), с изключение на Система за управление на продажбите на дребно (Point-of-Sale система), Система за бизнес анализи и Система/платформа за вътрешнофирмени обучения на служители от разстояние в електронна среда, в случай че са сключили договор за финансиране по процедура BG-RRP-3.004 „Технологична модернизация“ по инвестиция „Програма за икономическа трансформация“ (ПИТ) към компонент „Интелигентна индустрия“ на НПВУ и са заявили разходи по т. 14.2, подточка „2.2) разходи за придобиване на ERP системи, CRM системи и/или MOM/MES системи“ от Условията за кандидатстване по процедура BG-RRP-3.004 „Технологична модернизация“.

Услугите и решенията съгласно Списък на допустимите услуги и решения в областта на ИКТ, включени в предложенията, могат да бъдат въведени/ползвани като:

  • готови решения, съответстващи на нуждите на предприятието;
  • персонализирани услуги/решения, разработени в съответствие с нуждите на предприятието;
  • SaaS (Software as a service), когато е приложимо.

4. За какви разходи може да се кандидатства?

Разходи за услуги и решения съгласно Приложение 13 „Заявени услуги и решения съгласно Списъка на допустимите услуги и решения в областта на ИКТ“.

5. Максимален срок за изпълнение на проекта

Продължителността на всяко предложение за изпълнение на инвестиция не следва да надвишава 12 (дванадесет) месеца, считано от датата на влизане в сила на договора за финансиране с крайния получател.

6. Какъв е размера на безвъзмездната финансова помощ по процедурата?

Общият размер на средствата по настоящата процедура е в размер на 30 600 000 лв.

Минимален размер на безвъзмездното финансиране за предприятие: 3 000 лв.

Максимален размер на безвъзмездното финансиране за предприятие: 20 000 лв.

Максимален интензитет на помощта: 100%.

ВАЖНО! Стойността на заявеното безвъзмездно финансиране не може да надхвърля максималния размер от 20 000 лв. По настоящата процедура максималният интензитет на помощта може да бъде до 100%, като не е налице изискване за съфинансиране на разходите за изпълнение на инвестициите от страна на кандидатите.

7. Критерии за оценка на проектните предложения

Критерии за оценка на качеството:

Критерий:

Максимален брой точки

Източник на проверка:

13. Претеглен коефициент на рентабилност на EBITDA за 2019 г., 2020 г. и 2021 г.

26

Коефициент на рентабилност на EBITDA за съответната година = [Отчет за приходите и разходите (ОПР) за съответната година, ред „Общо за група I” (код 15000) минус ОПР за съответната година, ред „Общо за група I” (код 10000) плюс ОПР за съответната година, ред „Разходи за амортизация и обезценка на дълготрайни материални и нематериални активи” (код 10410)] делено на ОПР за съответната година, ред „Нетни приходи от продажби” (код 15100).

Коефициентът се изчислява в проценти.

Претегленият коефициент на рентабилност на EBITDA за трите финансови години (2019 г., 2020 г. и 2021 г.) се изчислява като претеглен сбор от коефициентите за всяка една от трите години поотделно, взети със следната относителна тежест  по години: 2019 г. – 50%, 2020 г. – 20% и 2021 г. – 30%.

Претегленият коефициент на рентабилност на EBITDA на предприятието е > 7% и ≤ 8%

26

Претегленият коефициент на рентабилност на EBITDA на предприятието е > 6% и ≤ 7%

25

Претегленият коефициент на рентабилност на EBITDA на предприятието е > 8% и ≤ 9%

24

Претегленият коефициент на рентабилност на EBITDA на предприятието е > 5% и ≤ 6%

23

Претегленият коефициент на рентабилност на EBITDA на предприятието е > 9% и ≤ 10%

22

Претегленият коефициент на рентабилност на EBITDA на предприятието е > 4% и ≤ 5%

21

Претегленият коефициент на рентабилност на EBITDA на предприятието е > 10% и ≤ 11%

20

Претегленият коефициент на рентабилност на EBITDA на предприятието е > 3% и ≤ 4%

19

Претегленият коефициент на рентабилност на EBITDA на предприятието е > 11% и ≤ 12%

18

Претегленият коефициент на рентабилност на EBITDA на предприятието е > 12% и ≤ 13%

17

Претегленият коефициент на рентабилност на EBITDA на предприятието е > 13% и ≤ 14%

16

Претегленият коефициент на рентабилност на EBITDA на предприятието е > 14% и ≤ 15%

15

Претегленият коефициент на рентабилност на EBITDA на предприятието е > 15 % и ≤ 16%

14

Претегленият коефициент на рентабилност на EBITDA на предприятието е > 16% и ≤ 17%

13

Претегленият коефициент на рентабилност на EBITDA на предприятието е > 17% и ≤ 18%

12

Претегленият коефициент на рентабилност на EBITDA на предприятието е > 18% и ≤ 19%

11

Претегленият коефициент на рентабилност на EBITDA на предприятието е > 19% и ≤ 20%

10

Претегленият коефициент на рентабилност на EBITDA на предприятието е > 20% и ≤ 21%

9

Претегленият коефициент на рентабилност на EBITDA на предприятието е > 21% и ≤ 22%

8

Претегленият коефициент на рентабилност на EBITDA на предприятието е > 22 % и ≤ 23%

7

Претегленият коефициент на рентабилност на EBITDA на предприятието е > 23% и ≤ 24%

6

Претегленият коефициент на рентабилност на EBITDA на предприятието е > 24% и ≤ 25%

5

Претегленият коефициент на рентабилност на EBITDA на предприятието е > 25% и ≤ 26%

4

Претегленият коефициент на рентабилност на EBITDA на предприятието е > 26% и ≤ 27%

3

Претегленият коефициент на рентабилност на EBITDA на предприятието е > 27% и ≤ 28%

2

Претегленият коефициент на рентабилност на EBITDA на предприятието е > 28%

1

Претегленият коефициент на рентабилност на EBITDA на предприятието е  ≤  3%

0

14. Претеглен коефициент на разходите за данъци спрямо реализираните приходи за 2019 г., 2020 г. и 2021 г.

    4

Коефициент на разходите за данъци спрямо реализираните приходи за съответната година = [Отчет за приходите и разходите за съответната година, ред „Разходи за данъци от печалбата” (код 14200) плюс ОПР за съответната година, ред „Други данъци, алтернативни на корпоративния данък” (код 14300)] делено на ОПР за съответната година, ред „Общо за група I” (код 15 000).

Коефициентът се изчислява в проценти.

Претегленият коефициент на разходите за данъци спрямо реализираните приходи за трите финансови години (2019 г., 2020 г. и 2021 г.) се изчислява като претеглен сбор от коефициентите за всяка една от трите години поотделно, взети със следната относителна тежест  по години: 2019 г. – 50%, 2020 г. – 20% и 2021 г. – 30%.

Претегленият коефициент на разходите за данъци спрямо реализираните приходи е > 0,75%

4

 
Претегленият коефициент на разходите за данъци спрямо реализираните приходи е  > 0,5% и ≤ 0,75%

3

 
Претегленият коефициент на разходите за данъци спрямо реализираните приходи е  > 0,25 % и ≤ 0,5%

2

 
Претегленият коефициент на разходите за данъци спрямо реализираните приходи е > 0% и ≤ 0,25%

1

 
Претегленият коефициент на разходите за данъци спрямо реализираните приходи е  ≤ 0%

0

 
  Максимален брой точки по критериите за оценка на качеството:

30

 

ВАЖНО! Единствено предложения за изпълнение на инвестиции, получили минимум 5 точки при оценката на качеството се класират в низходящ ред съобразно получената оценка. За финансиране се предлагат всички или част от предложенията за изпълнение на инвестиции по реда на класирането им до изчерпване на бюджета на процедурата, посочен в т. 7 от Условията за кандидатстване. Предложения за изпълнение на инвестиции, които са получили по-малко от 5 точки по критериите за оценка на качеството, се отхвърлят.

Краен срок за кандидатстване: 19.12.2022 г. 16:30 ч.