ДИГИТАЛИЗАЦИЯ НА ПРЕДПРИЯТИЯТА

ОТ ПРОГРАМА „КОНКУРЕНТОСПОСОБНОСТ И ИНОВАЦИИ В ПРЕДПРИЯТИЯТА“

1. Кой може да кандидатства?

1) Микро и малки предприятия, регистрирани по Търговския закон или Закона за кооперациите, които:

2) Да са регистрирани не по-късно от 31.12.2023 г.

3) Да са реализирали нетни приходи от продажби ОБЩО за 2023 и 2024 финансови години, както следва: ≥ 100 000 лева.

4) Да имат средносписъчен брой на персонала за 2024 г., който е ≥ 2 заети лица.

5) Да са заявили подкрепа за основната си икономическа дейност съгласно Класификацията на икономическите дейности (КИД-2008) въз основа на данни за 2024 г. на Националния статистически институт (НСИ).

2. За какви дейности и разходи може да се кандидатства?

1). Разходи за създаване на онлайн магазин – 9 840 лв.

2). Разходи за въвеждане на система за управление на ресурсите (ERP система) – 18 558 лв.

3). Разходи за въвеждане на система за управление на взаимоотношенията с клиенти (CRM система) – 18 119 лв.

4). Разходи за въвеждане на модул/система за управление на веригата за доставки на суровини/материали/компоненти/продукти за производствения процес/процеса на предоставяне на услуги – 15 814 лв.

5). Разходи за въвеждане на модул/система за управление на складовото стопанство (WMS) -16 336 лв.

6). Разходи за въвеждане на модул/система за управление на производството – 18 820 лв.

7). Разходи за въвеждане на модул/система за управление на продажбите на дребно (Point-of-Sale система) – 14 398 лв.

8). Разходи за въвеждане на система за бизнес анализи (Business Intelligence система) – 16 320 лв.

9). Разходи за въвеждане на система/платформа за вътрешнофирмени обучения на служители от разстояние в електронна среда – 16 083 лв.

10). Разходи за въвеждане и сертифициране на система за управление на сигурността на информацията съгласно изискванията на международния стандарт БДС ISO/IEC 27001 – 16 758 лв.

11). Разходи за изграждане на система за защита на информацията в локална мрежа – 16 422 лв.

12). Разходи за изграждане на система за архивиране на информация – 13 115 лв.

13). Разходи за изграждане на система за управление на съхранението и споделянето на информация – 16 313 лв.

ВАЖНО! Задължителен елемент на всички ИКТ услуги/решения е предоставянето на обучение за служителите на предприятието-кандидат за работа с внедрените ИКТ решения от страна на избрания изпълнител на съответната услуга/решение.

3. Какъв е размерът на безвъзмездната финансова помощ за конкретен проект?

Максималният размер на безвъзмездната помощ за един проект е 50 000 лв. 

Минималният размер на безвъзмездната помощ за един проект е 5 000 лв. 

Финансирането е в размер на 70%.

Общият бюджет е 80 000 000 лв.

Помощта се предоставя при условията на режим „минимална помощ“.

Продължителността на изпълнение на проектите: 12 (дванадесет) месеца.

Краен срок за кандидатстване: 26.09.2025 г. 16:30 ч.

ЕНЕРГИЙНА ЕФЕКТИВНОСТ И ИЗПОЛЗВАНЕ НА ЕНЕРГИЯ ОТ ВЪЗОБНОВЯЕМИ ИЗТОЧНИЦИ В ПРЕДПРИЯТИЯТА

ОТ ПРОГРАМА „КОНКУРЕНТОСПОСОБНОСТ И ИНОВАЦИИ В ПРЕДПРИЯТИЯТА“

1. Цел на финансирането:

Предоствяне на подкрепа за закупуване на енергийно ефективно оборудване и технологии, изграждане на фотоволтаични системи за собствени нужди и съоръжения за съхранение на електрическа енергия (батерии).

2. Кой може да кандидатства?

Микро, малки и средни предприятия, които:

 – са регистрирани преди 31.12.2022 г.

– Да са заявили подкрепа за основната си икономическа дейност за 2024 г.

– са реализирали нетни приходи от продажби за 2024 финансова година, както следва:

  • Микро предприятия ≥ 100 000 лв.
  • Малки предприятия ≥ 300 000 лв.
  • Средни предприятия ≥ 1 000 000 лв.

3. За какви дейности може да се кандидатства?

По процедурата ще са допустими единствено дейности, насочени към подобряване на енергийната ефективност и използване на енергия от възобновяеми източници в предприятията ЗА СОБСТВЕНО ПОТРЕБЛЕНИЕ!

4. За какви разходи може да се кандидатства?

Допустими ще са разходи за следните активи, оборудване, съоръжения:

  1. Котли на биомаса;
  2. Термопомпи;
  3. Слънчевите системи за топла вода и битово горещо водоснабдяване;
  4. Системи за оползотворяване на отпадна топлина/студ, генерирана при производството на сгъстен въздух или студопроизводство;
  5. Рекуперативни блокове за отопление, вентилация и охлаждане;
  6. Чилъри;
  7. Климатични камери с високо ефективна регенерация или рекуперация на топлина/студ/влага;
  8. Енергийно-ефективни охладители на въздух;
  9. Компресори за сгъстен въздух, вкл. резервоари за сгъстен въздух;
  10. Централизирано управление на системи за сгъстен въздух;
  11. Изсушители на сгъстен въздух;
  12. Енергийно-ефективни изолационни системи в сгради;
  13. Енергоспестяващи осветители;
  14. Фотоволтаични панели;
  15. Инвертори;
  16. Локални съоръжения за съхранение на енергия (батерии);
  17. Фотоволтаична електрическа централа (ФтЕЦ) (включваща соларни панели, инвертори, батерии и други компоненти, необходими за функциониране на централата).

5. Какъв е размерът на безвъзмездната финансова помощ по процедурата?

Общ бюджет на процедурата: 126 000 000 лв.

6. Какъв е размерът на безвъзмездната финансова помощ за конкретно предложение?

Безвъзмездната помощ за един проект ще бъде от 30 000 лв. до 100 000 лв.

Финансирането от програмата ще е в размер на 65% от общите разходи по проекта.

Продължителност на проектите: до 12 месеца.

7. Какви са критериите за оценка?

Проектите ще се оценяват на база:

  • финансовите показатели на кандидатите за последните три приключени години (2021, 2022 и 2023 г.): рентабилност, брутна добавена стойност, разходи за данъци;
  • код на основната икономическа дейност – в съответствие с регионалната приоритизация, приоритизацията съгласно Националната стратегия за МСП и сектори с високо потребление на ел. енергия.

Критерии

Макс. брой точки

I. Финансова стабилност на кандидата:

50

1. Претеглен коефициент на рентабилност на EBITDA за 2021 г., 2022 г. и 2023 г.

20

2. Претеглен коефициент на брутна добавена стойност за 2021 г., 2022 г. и 2023 г.

20

3. Претеглен коефициент на разходите за данъци спрямо реализираните приходи за 2021 г., 2022 г. и 2023 г.

10

II. Приоритизиране на проекти

15

1. Регионална приоритизация на проектите според мястото на изпълнение

5

Предприятието-кандидат е регистрирано (има седалище) на територията на областите: Видин, Силистра, Смолян, Кюстендил, Разград, Перник, Монтана, Търговище, Ямбол, Ловеч, Кърджали, Сливен, Габрово, Добрич, Шумен и Хасково, и инвестицията (съгласно заявените разходи в бюджета) се реализира на територията на тези области.

5

Инвестицията (съгласно заявените разходи в бюджета) се реализира на територията на областите: Видин, Силистра, Смолян, Кюстендил, Разград, Перник, Монтана, Търговище, Ямбол, Ловеч, Кърджали, Сливен, Габрово, Добрич, Шумен и Хасково.

4

Предприятието-кандидат е регистрирано (има седалище) на територията на областите: Пазарджик, Плевен, Враца, Русе, Велико Търново, Благоевград и София област, и инвестицията (съгласно заявените разходи в бюджета) се реализира на територията на тези области.

3

Инвестицията (съгласно заявените разходи в бюджета) се реализира на територията на областите: Пазарджик, Плевен, Враца, Русе, Велико Търново, Благоевград и София област.

2

Инвестицията (съгласно заявените разходи в бюджета) се реализира на територията на областите: Бургас, Стара Загора, Варна и Пловдив.

1

Инвестицията (съгласно заявените разходи в бюджета) се реализира на територията на област София град (столица).

0

2. Приоритизация съгласно Националната стратегия за малките и средните предприятия 2021-2027 г.

5

Основната икономическа дейност на кандидата за 2023 г. съгласно КИД-2008 на НСИ попада в определените национални приоритетни сектори съгласно Националната стратегия за малките и средни предприятия 2021-2027 г. (НСМСП 2021-2027), както следва:

Национални приоритетни  икономически дейности (сектори):

Код по КИД-2008 – Икономическа дейност:

Високотехнологични производства:

C21 Производство на лекарствени вещества и продукти

C26 Производство на компютърна и комуникационна техника, електронни и оптични продукти

Средно към високотехнологични производства:

C20 Производство на химични продукти

C27 Производство на електрически произведения

C28 Производство на машини и оборудване, с общо и специално предназначение

C29 Производство на автомобили, ремаркета и полуремаркета

C30 Производство на превозни средства, без автомобили

Други производства:

Е38 Събиране и обезвреждане на отпадъци; рециклиране на материали

Е39 Възстановяване и други услуги по управление на отпадъци

Високотехнологични услуги с интензивно използване на знания:

J59 Производство на филми и телевизионни предавания, звукозаписване и издаване на музика

J60 Радио- и телевизионна дейност

J61 Далекосъобщения

J62 Дейности в областта на информационните технологии

J63 Информационни услуги

M71 Архитектурни и инженерни дейности; технически изпитвания и анализи

M72 Научно-изследователска и развойна дейност.

5

Икономическата дейност, за която е заявена подкрепа по проектното предложение, НЕ попада в определените национални приоритетни сектори съгласно НСМСП 2021-2027, посочени по-горе.

0

3. Основната икономическа дейност на кандидата, съгласно КИД-2008 на НСИ, е в раздели, които се характеризират с високо потребление на електрическа енергия.

5

Кодът на основната икономическа дейност на кандидата попада в следните раздели – В07, В08, В09, С10, С11, С13, С16, С17, С20, С22, С23, С24, Е36, H52, I55, L68, P85, R91 и R93.

5

Кодът на основната икономическа дейност на кандидата попада в следните раздели – С18, С25, С27, С28, С29, С31, Е38, G47, H49, I56, J61, N79, Q87, R90 и S96.

3

Кодът на основната икономическа дейност на кандидата попада в следните раздели – С14, С15, С26, С30, С32, С33, Е37, F41, G45, G46, J59, J60, M72, M75, N77, N81 и Q86.

1

Кодът на основната икономическа дейност на кандидата НЕ попада в разделите, изброени в двата горни подкритерия.

0

III. Бюджет на проекта:

5

1. Бюджет на проекта

5

Максимален брой точки

70 т.

Очакван прием: юни-юли 2025 г.

НОВИ МОДЕЛИ В ПРОИЗВОДСТВОТО ОТ СТРАНА НА МИКРО, МАЛКИ И СРЕДНИ ПРЕДПРИЯТИЯ В СЕВЕРНИТЕ РАЙОНИ НА БЪЛГАРИЯ

ОТ ПРОГРАМА „КОНКУРЕНТОСПОСОБНОСТ И ИНОВАЦИИ В ПРЕДПРИЯТИЯТА“

1. Цел на процедурата:

Предоставяне на фокусирана подкрепа на предприятията в Северните райони на страната за повишаване на иновационната им дейност чрез въвеждане на нови модели в производството в съответствие с тематичните области на ИСИС 2021-2027.

2. Кой може да кандидатства?

Съществуващи МСП – търговци по смисъла на Търговския закон или Закона за кооперациите, създадени преди повече от 3 г.

3. За какви дейности може да се кандидатства?

Дейности за въвеждане на нови производствени модели от МСП в Северна България в съответствие с тематичните области на ИСИС 2021-2027.

4. За какви разходи може да се кандидатства?

  • Инвестиционни разходи (ДМА и ДНА) – машини, съоръжения, оборудване, софтуер.
  • Разходи за външни услуги.

5. Какъв е размерът на безвъзмездната финансова помощ?

Минимален размер на помощта: 50 000 лв.

Максимален размер на помощта: 500 000 лв.

Процент на финансиране: 70%

Общ бюджет на процедурата: 90 000 000 лева

Индикативен срок за обявяване: четвърто тримесечие на 2025 г.

ВАЖНО: Към датата на официално обявяване на процедурата е възможно да настъпят промени в част от изискванията и условията.

ИЗГРАЖДАНЕ НА ИНДУСТРИАЛНИ ПАРКОВЕ В ЗАСЕГНАТИТЕ ВЪГЛИЩНИ РЕГИОНИ

ОТ ПРОГРАМА „КОНКУРЕНТОСПОСОБНОСТ И ИНОВАЦИИ В ПРЕДПРИЯТИЯТА“

1. Цел на процедурата:

Създаване и разширяване на индустриални паркове, логистични паркове и зони в засегнатите въглищни региони на България във връзка с прехода към неутралност по отношение на климата и прилагането на Европейската зелена сделка.

2. Кой може да кандидатства?

Допустими са следните видове кандидати, инвестиращи на територията на общините в областите Кюстендил, Перник и Стара Загора, както и в общините Нова Загора, Ямбол, Симеоновград, Харманли, Тополовград, Димитровград, Хасково, Елхово, Сливен и Тунджа:

  • Микро, малки и средни предприятия (МСП);
  • Големи предприятия (за дейности, различни от производствени инвестиции);
  • Публични и/или частни организации – собственици на земята, на която е разположен индустриален парк/зона (в случаите на земя със статут на частна държавна или общинска собственост);
  • Общините.

В зависимост от дейностите по проекта, допустими партньори могат да са: общини, Агенция „Пътна инфраструктура“, Национална компания „Железопътна инфраструктура“ (НКЖИ), ВиК оператор или собственик на ВиК инфраструктура, ЕСО ЕАД, „Булгартрансгаз“ ЕАД, оператори на електроразпределителни или газоразпределителни мрежи, предприятия извън териториите на съответните общини.

3. За какви дейности може да се кандидатства?

По процедурата ще се подкрепя създаване, разширяване и развитие на индустриални и логистични паркове, зони и технологични центрове, фокусирани върху решения за „чисти“ технологии (вкл. ресурсна енергийна ефективност, кръгова икономика и др. в подкрепа на „зелената“ икономика), развитие на нови икономически дейности, дигитализация и цифрова свързаност на индустриалните паркове и др.

Допустими ще са следните дейности:

  • Изграждане на нова или реконструкция/рехабилитация на съществуваща довеждаща инфраструктура (служеща за присъединяване на парка/зоната към водопреносната, канализационната, електропреносната, газопреносната, електроразпределителната и/или комуникационната мрежи);
  • Изграждане, реконструкция и/или рехабилитация на вътрешната техническа инфраструктура (вкл. за производство на енергия от ВЕИ и капацитет за съхранението ѝ, както и за дигитализация и цифрова свързаност на индустриалния парк);
  • Изграждане на вътрешна екологична инфраструктура (зарядни станции, зелена инфраструктура, енергоспестяващо осветление за зоната на логистичния парк и др.);
  • Изграждане на научноизследователска вътрешна инфраструктура (сгради за лаборатории, инвестиции за развитие на високи технологии и др.);
  • Изграждане на съоръжения и технологии за производството, използването и съхранението на чиста енергия;
  • Други съпътстващи дейности.

4. За какви разходи може да се кандидатства?

  • строително-монтажни работи (СМР): изпълнение на техническа инфраструктура за логистичния/индустриалния парк/зона;
  • материални активи: за изграждане, реконструкция и/или рехабилитация на вътрешна техническа инфраструктура, научноизследователска инфраструктура за осъществяване на научно-изследователска и развойна дейност, изграждането на зарядни станции, съоръжения и технологии за производството, използването и съхранението на чиста енергия, закупуване на земя;
  • други.

5. Какъв е размерът на безвъзмездната финансова помощ?

Общият бюджет: 149 000 000 лева, разпределен, както следва:

  • област Кюстендил: 18 478 737,47 лв.;
  • област Перник: 20 465 284,09 лв.;
  • област Стара Загора и 10-те общини, свързани с Маришкия басейн: 110 055 978,44 лв.

Максималното финансиране за един проект е до 40 млн. лв. (за област Стара Загора) и до максималния размер за съответната област (за областите Перник и Кюстендил).

Индикативен срок за обявяване: първото тримесечие на 2025 г.

ЗЕЛЕНИ ТЕХНОЛОГИИ ОТ СТРАНА НА МИКРО, МАЛКИ И СРЕДНИ ПРЕДПРИЯТИЯ НА ТЕРИТОРИЯТА НА ИНДУСТРИАЛНИ ПАРКОВЕ

ОТ ПРОГРАМА „КОНКУРЕНТОСПОСОБНОСТ И ИНОВАЦИИ В ПРЕДПРИЯТИЯТА“

1. Цел на процедурата:

Предоставяне на подкрепа за насърчаване въвеждането на зелени технологии и ускоряване на прехода към кръгова икономика в предприятията на територията на индустриални паркове.

2. Кой може да кандидатства?

Съществуващи предприятия – търговци по смисъла на Търговския закон или Закона за кооперациите, създадени преди повече от 3 години.

3. За какви дейности може да се кандидатства?

Въвеждане на зелени технологии в предприятията на територията на индустриални паркове – технологии за намаляване образуването на отпадъци, редуциране на влаганите суровини, увеличаване на дълготрайността на продуктите и др.

4. За какви разходи може да се кандидатства?

  • Разходи за придобиване на машини, съоръжения и оборудване, представляващи дълготрайни материални активи (ДМА).
  • Разходи за придобиване на специализиран софтуер за производствения процес, представляващ дълготраен нематериален актив (ДНА).
  • Разходи за външни услуги.

5. Какъв е размерът на безвъзмездната финансова помощ?

Минимален размер на помощта: 150 000 лв.

Максимален размер на помощта: 800 000 лв.

Процент на финансиране: 70%

Общ бюджет на процедурата: 162 324 653 лева.

Индикативен срок за обявяване: второто тримесечие на 2025 г.

ВАЖНО: Към датата на официално обявяване на процедурата е възможно да настъпят промени в част от изискванията и условията.

ВЪВЕЖДАНЕ НА ТЕХНОЛОГИИ ОТ ОБЛАСТТА НА ИНДУСТРИЯ 4.0 В ПРЕДПРИЯТИЯТА

ОТ ПРОГРАМА „КОНКУРЕНТОСПОСОБНОСТ И ИНОВАЦИИ В ПРЕДПРИЯТИЯТА“

1. Цел на процедурата:

Повишаване нивото на дигитализация на микро, малки и средни предприятия чрез насърчаване на инвестициите за въвеждане на технологии от областта на Индустрия 4.0.

2. Кой може да кандидатства?

  • Търговци по смисъла на Търговския закон или Закона за кооперациите или да са еквивалентно лице по смисъла на законодателството на държава-членка на Европейското икономическо пространство, регистрирани не по-късно от 31.12.2021 г. Клонове на юридически лица, регистрирани в България, не могат да участват в процедурата чрез подбор на проектни предложения поради липсата на самостоятелна правосубектност.
  • Малки и средни предприятия по смисъла на чл. 3 и чл. 4 от Закона за малките и средните предприятия.
  • Да са заявили подкрепа, свързана с основната си икономическа дейност съгласно Класификацията на икономическите дейности (КИД-2008) на Националния статистически институт (НСИ).
  • Да са реализирали нетни приходи от продажби за 2023 финансова година в зависимост от категорията на предприятието-кандидат, както следва:

Категория на предприятието

Нетни приходи от продажби за 2023 г.

Малко предприятие

≥ 300 000 лв.

Средно предприятие

≥ 1 000 000 лв.

  • Да имат Степен на зрялост на цифровите технологии в предприятието-кандидат, съгласно Анкета за оценка на цифровата зрялост на МСП (инструмента Open DMAT на Европейската комисия), публикувана на следния интернет адрес – https://european-digital-innovation-hubs.ec.europa.eu/bg/open-dma, която кумулативно постига следните резултати:
  • 1) общ среден резултат за степен на зрялост на цифровите технологии – не по-малко от 30% и не повече от 80%;
  • 2) резултат по измерение „Цифрова стратегия на организацията“ – не по-малко от 30% и не повече от 80%;
  • 3) резултат по измерение „Цифрова готовност“ – не по-малко от 20% и не повече от 80%.

ВАЖНО! По процедурата не са допустими следните кандидата:

  1. малки и средни предприятия, осъществяващи инвестиции, свързани с преработка и/или маркетинг на селскостопански продукти в неселскостопански продукти или с производството на памук, с изключение на хляб, тестени и сладкарски изделия, в случай че тези инвестиции се осъществяват на територията на селските райони.
  2. предприятия, които съгласно КИД-2008 на НСИ попадат в сектор С – раздел 10 „Производство на хранителни продукти” и раздел 11 „Производство на напитки”.
  3. предприятия, кандидатстващи за финансиране на дейности за преработка и/или маркетинг на горски продукти.
  4. предприятия, кандидатстващи за финансиране на дейности, попадащи в сектор риболов и сектора на рибарството и аквакултурите.
  5. предприятия, чиято основна икономическа дейност въз основа на данни за 2023 г. попада в следните сектори:
  • сектор А  „Селско, горско и рибно стопанство“;
  • раздел 62 „Дейности в областта на информационните технологии“ и раздел 63 „Информационни услуги“ от сектор J „Създаване и разпространение на информация и творчески продукти; далекосъобщения“;
  • сектор K „Финансови и застрахователни дейности“;
  • сектор О „Държавно управление“;
  • раздел 92 „Организиране на хазартни игри” от Сектор R „Култура, спорт и развлечения“;
  • клас (код) 96.09 „Други персонални услуги, некласифицирани другаде” от раздел 96 „Други персонални услуги” в Сектор S „Други дейности“;
  • сектор Т „Дейности на домакинства като работодатели; недиференцирани дейности на домакинства по производство на стоки и услуги за собствено потребление“;
  • сектор U „Дейности на екстериториални организации и служби“.

3. За какви дейности може да се кандидатства?

Допустими по процедурата са проектни предложения, включващи следните дейности:

ЕЛЕМЕНТ А (задължителен):

Дейност 1. Въвеждане на технологии от Индустрия 4.0 чрез внедряване на ИКТ системи и приложения.

Дейност 1 следва задължително да води кумулативно до:

  • въвеждане в предприятието-кандидат на една или повече технологии от Индустрия 4.0 съгласно „Видове допустими за подкрепа технологии от областта на Индустрия 4.0“ (Приложение 18); И
  • интегриране на нововъведените технологии от Индустрия 4.0 с наличните технологии/ системи в предприятието-кандидат.

ВАЖНО! По Елемент А (задължителен) кандидатите избират ЕДИНизмежду приложимите режими на държавна/минимална помощ, като дейностите по настоящия Елемент А могат да бъдат изпълнявани по преценка на кандидата.

ЕЛЕМЕНТ Б (незадължителен):

Дейност 2. Повишаване на киберсигурността и поверителността на данните.

Повишаване на киберсигурността и поверителността на данните може да включва дейности, свързани с:

  • Изграждане на система за защита на информацията в локална мрежа;
  • Изграждане на система за архивиране на информация;
  • Изграждане на система за управление на съхранението и споделянето на информация;
  • Въвеждане и сертифициране на система за управление на сигурността на информацията съгласно изискванията на международния стандарт БДС ISO/IEC 27001 и др.

Дейност 3. Въвеждане на стандарти в областта на Индустрия 4.0.

Консултантски услуги за въвеждане на следните стандарти в областта на Индустрия 4.0:

  • БДС EN 62264 „Интегриране на система за управление на предприятие“;
  • БДС EN 61512 „Партидeн режим на управление и проверка на производствен процес“;
  • БДС EN IEC 62890 „Управление на жизнения цикъл на системи и компоненти“.

ВАЖНО! Дейностите по Елемент Б (незадължителен) се изпълняват при условията и праговете за „минимална помощ“ (de minimis) съгласно Регламент (ЕС) № 2023/2831 на Комисията.

4. За какви разходи може да се кандидатства?

Допустими по процедурата са следните видове разходи:

ЕЛЕМЕНТ А (задължителен):

1) Разходи за придобиване и въвеждане на ИКТ системи и приложения, представляващи дълготрайни нематериални активи (ДНА). ИКТ системи и приложения, включени по Елемент А, могат да бъдат въведени/ползвани като:

  • готови решения, съответстващи на нуждите на предприятието;
  • персонализирани решения, разработени от изпълнител в съответствие с нуждите на предприятието;
  • SaaS (Software as a service), когато е приложимо.

2) Разходи за машини, съоръжения и оборудване, представляващи дълготрайни материални активи (ДМА).

ЕЛЕМЕНТ Б (незадължителен):

1) Разходи за повишаване на киберсигурността и поверителността на данните – до 40 000 лв. Допустими са разходи за:

  • Изграждане на система за защита на информацията в локална мрежа;
  • Изграждане на система за архивиране на информация;
  • Изграждане на система за управление на съхранението и споделянето на информация;
  • Въвеждане и сертифициране на система за управление на сигурността на информацията съгласно изискванията на международния стандарт БДС ISO/IEC 27001 и др;
  • Други сходни софтуерни системи, решения и приложения, които са пряко свързани с повишаване на киберсигурността в предприятието.

ИКТ системи и приложения за киберсигурност, включени по Дейност 2, могат да бъдат въведени/ползвани като:

  • готови решения, съответстващи на нуждите на предприятието;
  • персонализирани услуги/решения, разработени от изпълнител в съответствие с нуждите на предприятието;
  • SaaS (Software as a service), когато е приложимо.

2) Разходи за въвеждане на стандарти в областта на Индустрия 4.0 – до 20 000 лв. Допустими са разходи за въвеждане на следните стандарти:

  • БДС EN 62264 „Интегриране на система за управление на предприятие“.
  • БДС EN 61512 „Партидeн режим на управление и проверка на производствен процес“.
  • БДС EN IEC 62890 „Управление на жизнения цикъл на системи и компоненти“.

5. Какъв е размерът на безвъзмездната финансова помощ?

Минималният и максималният размер на заявената безвъзмездна финансова помощ по всеки индивидуален проект по процедурата се определя от категорията на предприятието-кандидат (малко или средно предприятие) и избрания режим на помощ по проекта („регионална инвестиционна помощ“ и/или „минимална помощ“ (de minimis)), и са както следва:

Минимален размер на заявената безвъзмездна финансова помощ

Максимален размер на заявената безвъзмездна финансова помощ в зависимост от категорията на предприятието-кандидат и избрания режим на помощ по проекта

150 000 лв.  Малки предприятия:

450 000 лв. без значение на избрания режим на помощ

Средни предприятия:

1) 450 000 лв. за проекти, изпълнявани САМО при условията на режим „минимална помощ“ (de minimis);

2) 850 000 лв. за проекти, изпълнявани САМО при условията на режим „регионална инвестиционна помощ“, или за проекти, включващи двата режима на помощ („регионална инвестиционна помощ“ и „de minimis).

ВАЖНО! В допълнение, максималният размер на заявената безвъзмездна финансова помощ за индивидуално проектно предложение НЕ следва да надвишава:

  • за малки предприятия: 60% от реализираните от кандидата средногодишни нетни приходи от продажби за тригодишния период 2021 г., 2022 г. и 2023 г.
  • за средни предприятия: 25% от реализираните от кандидата средногодишни нетни приходи от продажби за тригодишния период 2021 г., 2022 г. и 2023 г.

По настоящата процедура допустимите разходи са обособени в два елемента – Елемент А (задължителен) и Елемент Б (незадължителен).

1) Процент на съфинансиране при условията на режим „регионална инвестиционна помощ“ съгласно чл. 13 и чл. 14 от Регламент (ЕС) № 651/2014 на Комисията (приложим по Елемент А):

Категория на предприятието – кандидат

Максимален интензитет на помощта за дейности

извън ЮЗР (NUTS2)

Максимален интензитет на помощта за дейности

в ЮЗР (NUTS-2), ако НЯМА ДА СЕ ИЗПОЛЗВА финансов инструмент за допълване на предоставената безвъзмездна помощ

Максимален интензитет на помощта за дейности

в ЮЗР (NUTS-2), ако ЩЕ СЕ ИЗПОЛЗВА финансов инструмент за допълване на предоставената безвъзмездна помощ

Малки предприятия 50% София град (столица): 35%

София област: 50%

Област Благоевград: 50%

Област Перник: 40%

Област Кюстендил: 40%

София град (столица): 25%

София област: 50%

Област Благоевград: 50%

Област Перник: 30%

Област Кюстендил: 30%

Средни предприятия 50% София град (столица): 25%

София област: 50%

Област Благоевград: 50%

Област Перник: 30%

Област Кюстендил: 30%

София град (столица): 15%

София област: 45%

Област Благоевград: 45%

Област Перник: 20%

Област Кюстендил: 20%

2) Процент на съфинансиране при условията на режим „минимална помощ“ (de minimis) съгласно Регламент (ЕС) № 2023/2831 на Комисията (приложим по Елемент А и по Елемент Б):

 

Категория на предприятието-кандидат

Максимален интензитет на помощта

Малки и средни предприятия

50%

Общ бюджет на процедурата: 101 761 504,36 лв.

Предвидено е следното разпределение на бюджета в зависимост от групите сектори на икономическа дейност, категорията на предприятието-кандидат и категорията-регион:

Групи сектори на икономическа дейност:

Категорията Регион в преход По-слабо развити региони

Общо

Индустрия

(включваща сектори B, C, D, E и F, съгласно КИД-2008 на НСИ)

Малки предприятия 4 587 701.24 лв. 19 835 059.81 лв. 24 422 761.05 лв.
Средни предприятия 6 881 551.87 лв. 29 752 589.70 лв. 36 634 141.57 лв.
 Общо 11 469 253.11 лв. 49 587 649.51 лв. 61 056 902.62 лв.
Услуги

(включваща сектори G, H, I, J (без J62 и J63), L, M, N, P, Q, R (без R92) и S (без S96.09), съгласно КИД-2008 на НСИ)

Малки предприятия 3 823 084.37 лв. 16 529 216.50 лв. 20 352 300.87 лв.
Средни предприятия 3 823 084.37 лв. 16 529 216.50 лв. 20 352 300.87 лв.
 Общо 7 646 168.74 лв. 33 058 433.00 лв. 40 704 601.74 лв.
Общо 19 115 421.85 лв. 82 646 082.51 лв. 101 761 504.36 лв.

6. Какъв е срокът за изпълнение?

Продължителността на изпълнение на всеки проект не следва да надвишава 15 (петнадесет) месеца, считано от датата на влизане в сила на административния договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ.

7. Какви са критериите за оценка?

I. Ефект от изпълнението на проекта:

40

1. Въведени технологии от Индустрия 4.0 в резултат на проекта

30

2. Автоматизирани/дигитализирани процеси в предприятието-кандидат в резултат на проекта

5

3. Въвеждане на „зелени“ технологии от Индустрия 4.0

5

II. Финансова стабилност на кандидата:

40

1. Претеглен коефициент на рентабилност на EBITDA за 2021 г., 2022 г. и 2023 г.

10

2. Съпоставимост между претеглената стойност на EBITDA за 2021 г., 2022 г. и 2023 г. и стойността на общите допустими разходи по проекта

10

3. Претеглен коефициент на брутна добавена стойност за 2021 г., 2022 г. и 2023 г.

10

4. Претеглен коефициент на приходите от износ за 2021 г., 2022 г. и 2023 г.

10

III. Приоритизиране на проекти:

15

1. Регионална приоритизация на проектите според мястото на изпълнение

5

2. Приоритизация съгласно Националната стратегия за малките и средните предприятия 2021-2027 г.

5

3. Въведени технологии за киберсигурност и поверителност на данните

5

IV. Бюджет на проекта и цялостност на проектното предложение

5

1. Бюджет на проекта и цялостност на проектното предложение

5

Общ брой точки:

100

ВАЖНО! Проектни предложения, които са получили по-малко от 35 точки по критериите за техническа и финансова оценка, се отхвърлят.

Индикативна дата на обявяване на процедурата 31.03.2025 г.

ВНЕДРЯВАНЕ НА ИНОВАЦИИ В МИКРО, МАЛКИ И СРЕДНИ ПРЕДПРИЯТИЯ НА ТЕРИТОРИЯТА НА МЕСТНИ ИНИЦИАТИВНИ ГРУПИ (МИГ)

ОТ ПРОГРАМА „КОНКУРЕНТОСПОСОБНОСТ И ИНОВАЦИИ В ПРЕДПРИЯТИЯТА“

1. Цел на процедурата:

Предоставяне подкрепа на предприятията на територията на МИГ за внедряване на иновации в тематичните области на Иновационната стратегия за интелигентна специализация 2021-2027 г. (ИСИС 2021 2027 г.).

2. Кой може да кандидатства?

  • Търговци по смисъла на Търговския закон или Закона за кооперациите, създадени преди повече от 3 години.
  • Микро, малки и средни предприятия по смисъла на чл. 3 и чл. 4 от Закона за малките и средните предприятия.

3. За какви дейности може да се кандидатства?

Внедряване на иновации в предприятията.

4. За какви разходи може да се кандидатства?

  • Разходи за придобиване и въвеждане на софтуери, представляващи дълготрайни нематериални активи (ДНА).
  • Разходи за машини, съоръжения и оборудване, представляващи дълготрайни материални активи (ДМА).
  • Разходи за услуги, свързани с иновации.

5. Какъв е размерът на безвъзмездната финансова помощ?

Минимален размер на помощта: 30 000 лв.

Максимален размер на помощта: 200 000 лв.

Процент на финансиране: 75%

Общ бюджет на процедурата: 55 967 762 лева.

Индикативен срок за обявяване: четвъртото тримесечие на 2025 г.

ВАЖНО: Към датата на официално обявяване на процедурата е възможно да настъпят промени в част от изискванията и условията.

ПОДКРЕПА ЗА СЕМЕЙНИТЕ ПРЕДПРИЯТИЯ, ПРЕДПРИЯТИЯТА ОТ ТВОРЧЕСКИТЕ ИНДУСТРИИ И ЗАНАЯТИТЕ

ОТ ПРОГРАМА „КОНКУРЕНТОСПОСОБНОСТ И ИНОВАЦИИ В ПРЕДПРИЯТИЯТА” 2021-2027

1. Цел на финансирането:

Процедурата цели да насърчи инвестициите за подобряване на производствения капацитет на семейните предприятия, предприятията от творческите индустрии и занаятите, и по този начин да допринесе за повишаване на тяхната конкурентоспособност и засилване на пазарното им присъствие.

2. Кой може да кандидатства?

  • Търговци по смисъла на Търговския закон или Закона за кооперациите. Клонове на юридически лица, регистрирани в България, не могат да участват в процедурата поради липсата на самостоятелна правосубектност.
  • Регистрирани не по-късно от 31.12.2021 г.
  • Микро или малки предприятия по смисъла на чл. 3 и чл. 4 от Закона за малките и средните предприятия (ЗМСП).
  • ДДа имат средносписъчен брой на персонала за 2023 г., който е ≥ 1 заети лица.
  • Да отговарят на едно от следните изисквания:
  1. Да са семейно предприятие през 2023 г. и към датата на обявяване на процедурата, в което:
  • повече от половината от капитала (собствеността) на предприятието се притежава от физическото лице, създало предприятието или придобило капитала (собствеността) му И минимум едно друго (различно) физическо лице участва официално в управлението на предприятието, като между двете лица съществува роднинска връзка ИЛИ
  • повече от половината от капитала (собствеността) на предприятието се притежава от две или повече физически лица, създали предприятието или придобили капитала (собствеността) му, като между тях съществува роднинска връзка И минимум едно от тези лица или минимум едно друго (различно) физическо лице, с което лицата, притежаващи повече от половината от капитала (собствеността) на предприятието имат роднинска връзка, участва официално в управлението на предприятието ИЛИ
  • повече от половината от капитала (собствеността) на предприятието се притежава от физическото лице, създало предприятието или придобило капитала (собствеността) му И минимум едно друго (различно) физическо лице е назначено на трудов договор в предприятието, като между двете лица съществува роднинска връзка ИЛИ
  • повече от половината от капитала (собствеността) на предприятието се притежава от две или повече физически лица, създали предприятието или придобили капитала (собствеността) му, като между тях съществува роднинска връзка И минимум едно от тези лица или минимум едно друго (различно) физическо лице, с което всички лица, притежаващи повече от половината от капитала (собствеността) на предприятието имат роднинска връзка, е назначено на трудов договор в предприятието.
  • Не се считат за „семейни” тези предприятия, в които повече от половината от капитала (собствеността) се притежава от друго/и юридическо/и лице/а и/или едноличен търговец, И/ИЛИ в чието управление официално участва/т друго/и юридическо/и лице/а, и/или едноличен/ни търговец/и.

ИЛИ

  1. Да са предприятия с основна икономическа дейност (четиризначен цифров код съгласно Класификацията на икономическите дейности – КИД-2008 въз основа на данни за 2023 г.) в областта на творческите индустрии, както следва:
  • 18.11 – Печатане на вестници
  • 18.12 – Печатане на други издания и печатни продукти
  • 18.13 – Предпечатна подготовка
  • 18.14 – Подвързване и подобни дейности, свързани с печатането
  • 18.20 – Възпроизвеждане на записани носители
  • 58.11 – Издаване на книги
  • 58.12 – Издаване на указатели, справочници и адресни списъци
  • 58.13 – Издаване на вестници
  • 58.14 – Издаване на списания и други периодични издания
  • 58.19 – Друга издателска дейност
  • 58.21 – Издаване на компютърни игри
  • 58.29 – Издаване на други програмни продукти
  • 59.11 – Производство на филми и телевизионни предавания
  • 59.12 – Технически дейности, свързани с производство на филми и телевизионни предавания (постпродукция)
  • 59.13 – Разпространение на филми и телевизионни предавания
  • 59.14 – Прожектиране на филми
  • 59.20 – Звукозаписване и издаване на музика
  • 60.10 – Създаване и излъчване на радиопрограми
  • 60.20 – Създаване и излъчване на телевизионни програми
  • 71.11 – Архитектурни дейности
  • 73.11 – Дейност на рекламни агенции
  • 74.10 – Специализирани дейности в областта на дизайна
  • 74.20 – Дейности в областта на фотографията
  • 74.30 – Преводаческа дейност
  • 85.52 – Неформално обучение в областта на културата
  • 90.01 – Изпълнителско изкуство
  • 90.02 – Спомагателни дейности, свързани с изпълнителско изкуство
  • 90.03 – Творческа дейност в областта на литературата и изкуствата
  • 90.04 – Експлоатация на зали за представления
  • 91.01 – Дейност на библиотеки и архиви
  • 91.02 – Дейност на музеи
  • 91.03 – Опазване и стопанисване на културно-исторически паметници и места

3. Да са предприятия, осъществяващи дейност, включена в Списъка на занаятите съгласно Приложение № 1 към Закона за занаятите, чиито собственик/ци е/са вписан/и със същата дейност в Националния регистър на занаятчиите, поддържан от Национална занаятчийска камара.

  • Да са реализирали нетни приходи от продажби ОБЩО за 2021 г., 2022 г. и 2023 г. финансови години в зависимост от категорията на предприятието-кандидат, както следва:

Категория на предприятието

Минимален размер на нетните приходи от продажби общо за 2021 г., 2022 г. и 2023 г.

Максимален размер на нетните приходи от продажби общо за 2021 г., 2022 г. и 2023 г.

Микропредприятие

≥ 30 000 лева

≤ 1 800 000

Малко предприятие

≥ 75 000 лева

≤ 7 200 000

ВАЖНО: При определяне на нетните приходи от продажби общо за 2021 г., 2022 г. и 2023 г. ще се вземат предвид само данните от индивидуалния Отчет за приходите и разходите на кандидата за всяка от трите посочени години, без да се отчитат данните на негови свързани предприятия и/или предприятия-партньори (ако има такива), послужили за определяне на категорията (статуса) на предприятието съгласно ЗМСП.

  • Да са заявили подкрепа само за основната си икономическа дейност съгласно КИД-2008 въз основа на данни за 2023 г.  – приложимо за семейните предприятия съгласно подт. 1) и за предприятията с основна икономическа дейност в областта на творческите индустрии съгласно подт. 2), по-горе ИЛИ
  • Да са заявили подкрепа за дейност съгласно Списъка на занаятите – Приложение № 1 към Закона за занаятите, с която собственикът/ците на предприятието е/са вписан/и в Националния регистър на занаятчиите, поддържан от Национална занаятчийска камара  – приложимо за предприятията, отговарящи на изискването по подт. 3) по-горе.

НЕДОПУСТИМИ КАНДИДАТИ:

Не са допустими предприятия, кандидатстващи за финансиране на икономически дейности, които съгласно КИД-2008 на НСИ попадат  в сектор С – раздел 10 „Производство на хранителни продукти” и раздел 11 „Производство на напитки”, както следва:

  • 10.1 „Производство и преработка на месо; производство на месни продукти, без готови ястия”;
  • 10.2 „Преработка и консервиране на риба и други водни животни, без готови ястия”;
  • 10.3 „Преработка и консервиране на плодове и зеленчуци, без готови ястия”;
  • 10.4 „Производство на растителни и животински масла и мазнини”;
  • 10.5 „Производство на мляко и млечни продукти”;
  • 10.6 „Производство на мелничарски продукти, нишесте и нишестени продукти”;
  • 10.83 „Преработка на кафе и чай”, ограничението се отнася само в случаите, когато дейността на кандидата е свързана с производство на билков чай (мента, върбинка, лайка и други);
  • 10.84 „Производство на хранителни подправки и овкусители”;
  • 10.91 „Производство на готови храни (фуражи) за селскостопански животни”;
  • 11.02 „Производство на вина от грозде”;
  • 11.03 „Производство на други ферментирали напитки”.

Не могат да участват в процедурата и да получат безвъзмездна финансова помощ предприятия, кандидатстващи за финансиране на дейности, попадащи в обхвата на сектор риболов и сектора на рибарството и аквакултурите, които са целева група за подкрепа по Програмата за морско дело, рибарство и аквакултури 2021-2027 г.

3. За какви дейности може да се кандидатства?

Допустими по процедурата са проектни предложения, включващи следните дейности:

Дейност 1. Подобряване на производствения капацитет на семейните предприятия и предприятията от творческите индустрии и занаятите (задължителна дейност). В рамките на Дейност 1 е допустимо придобиването на машини, съоръжения, инструменти, оборудване за производствения процес, както и специализиран софтуер, осигуряващи подобряване на производствения капацитет на предприятието.

Дейност 2. Подобряване на пазарното представяне на семейните предприятия и предприятията от творческите индустрии и занаятите (незадължителна дейност). В рамките на Дейност 2 е допустимо само създаването на нов онлайн магазин за продуктите/услугите от дейността на предприятието, за която е заявена подкрепа по процедурата.

Дейност 3. Подобряване на управленските, производствените и логистичните процеси в семейните предприятия и предприятията от творческите индустрии и занаятите (незадължителна дейност). В рамките на Дейност 3 е допустимо въвеждането на следните ИКТ системи/модули за подобряване на управленските, производствените и логистичните процеси в предприятието:

  • 3.1. Система за управление на ресурсите (ERP система);
  • 3.2. Система за управление на взаимоотношенията с клиенти (CRM система);
  • 3.3. Система/модул за управление на веригата за доставки;
  • 3.4. Система/модул за управление на складовото стопанство (WMS система/модул);
  • 3.5. Система/модул за управление на производството (MOM/MES система/модул);
  • 3.6. Система за бизнес анализи (Business Intelligence система).

Дейност 4. Консултантски услуги за подготовка на проектното предложение по процедурата (незадължителна дейност).

ВАЖНО: Проектните предложения трябва задължително да включват Дейност 1. Дейности 2, 3 и 4 не са задължителни и могат да бъдат включени в проектните предложения в допълнение на Дейност 1, по преценка на кандидатите.

4. За какви разходи може да се кандидатства?

Допустими по процедурата са следните видове разходи:

  • Разходи за придобиване на дълготрайни материални активи (ДМА), представляващи машини, съоръжения, оборудване за производствения процес/ процеса на предоставяне на услуги, които осигуряват подобряване на производствения капацитет на предприятието.
  • Разходи за придобиване на инструменти и оборудване за производствения процес/процеса на предоставяне на услуги под стойностния праг на същественост за ДМА, които осигуряват подобряване на производствения капацитет на предприятието.
  • Разходи за придобиване на дълготрайни нематериални активи (ДНА) – специализиран софтуер, осигуряващ подобряване на производствения капацитет на предприятието.
  • Разходи за създаване на онлайн магазин за продуктите/услугите от дейността, за която е заявена подкрепа – до 10 000 лв.
  • Разходи за въвеждане на следните ИКТ системи/модули за подобряване на управленските, производствените и логистичните процеси в предприятието – до 15 000 лв.
  • Разходи за консултантски услуги за подготовка на проектното предложение по процедурата – до 3 000 лв.

ВАЖНО: Общите допустими разходи (безвъзмездна финансова помощ и собствено съфинансиране на кандидата) за създаване на онлайн магазин не трябва да надвишават 10 000 лв.

5. Какъв е размерът на безвъзмездната финансова помощ за конкретно предложение?

Минималният и максимален размер на заявената безвъзмездна финансова помощ по индивидуалните проекти е както следва:

Минимален размер на помощта

Максимален размер на помощта
15 000 лева

150 000 лева

Допълнително, максималният размер на безвъзмездната финансова помощ по индивидуалните проекти НЕ следва да надвишава:

  • за микро предприятия: 100% от средногодишните нетни приходи от продажби на предприятието – кандидат за тригодишния период 2021 г., 2022 г. и 2023 г.
  • за малки предприятия: 60% от средногодишните нетни приходи от продажби на предприятието – кандидат за тригодишния период 2021 г., 2022 г. и 2023 г.

Максималният интензитет (процент) на безвъзмездната финансова помощ по проектите, е както следва:

Категория на предприятието

Максимален интензитет на помощта

Семейни предприятия и предприятия с основна икономическа дейност в областта на творческите индустрии

75%

Предприятия, осъществяващи дейност, включена в Списъка на занаятите съгласно Приложение № 1 към Закона за занаятите

85%

6. Какъв е срокът за изпълнение?

Продължителността на изпълнение на всеки проект не следва да надвишава 12 (дванадесет) месеца, считано от датата на влизане в сила на административния договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ.

7. Какъв е общият размер на средствата по процедурата?

Общият размер на безвъзмездната финансова помощ по процедура BG16RFPR001-1.004 „Подкрепа за семейните предприятия, предприятията от творческите индустрии и занаятите” е 117 514 155 лв. Общият бюджет е разпределен както следва:

Категория регион

Общ размер на безвъзмездната финансова помощ Средства от Европейския фонд за регионално развитие (ЕФРР)

Национално съфинансиране

Регион в преход

13 970 214,30 лв.

9 779 150,00 лв.

4 191 064,30 лв.

По-слабо развити региони

103 543 940,70 лв.

88 012 349,60 лв.

15 531 591,10 лв.

Общо

117 514 155,00 лв.

97 791 499,60 лв.

19 722 655,40 лв.

Предвидено е и следното допълнително разпределение на бюджета по групи предприятия:

Групи предприятия

Общ размер на безвъзмездната финансова помощ Средства от Европейския фонд за регионално развитие (ЕФРР)

Национално съфинансиране

Семейни предприятия и предприятия от творческите индустрии

111 514 155,00 лв.

92 798 492,61 лв.

18 715 662,39 лв.

Предприятия, осъществяващи занаятчийски дейности

6 000 000,00 лв.

4 993 006,99 лв.

1 006 993,01 лв.

Общо

117 514 155,00 лв.

97 791 499,60 лв.

19 722 655,40 лв.

ВАЖНО: Кандидатите по процедурата е допустимо да планират и заявят САМО едно място на изпълнение на проекта. В случай че изискването не е спазено, проектното предложение ще бъде отхвърлено.

Краен срок: 16.09.2024 г. 16:30 ч.

Подобряване на производствения капацитет на семейни предприятия, предприятия от творческите индустрии и занаятите

ОТ ПРОГРАМА „КОНКУРЕНТОСПОСОБНОСТ И ИНОВАЦИИ В ПРЕДПРИЯТИЯТА“

1. Цел на финансирането:

Подобряване на производствения капацитет на МСП – семейни предприятия, предприятия от творческите индустрии и занаятите с цел повишаване на тяхната конкурентоспособност и засилване на пазарното им присъствие.

2. Кой може да кандидатства?

Съществуващи МСП – семейни предприятия, предприятия от творческите индустрии и занаятите.

3. За какви дейности може да се кандидатства?

Придобиване на машини, съоръжения, оборудване и софтуер, свързани с подобряване на производствените процеси.

4. За какви разходи може да се кандидатства?

Инвестиционни разходи (ДМА и ДНА).

5. Какъв е размерът на безвъзмездната финансова помощ по процедурата?

Общият размер на средствата по процедурата е 117 500 000 лв.

6. Какъв е размерът на безвъзмездната финансова помощ за конкретно предложение?

Финансовата помощ за одобрени предложения е в размер до 50% от общия размер на допустимите за финансово подпомагане разходи.

  • Минимален размер на помощта за едно предложение: 50 000 лв. без ДДС
  • Максимален размер на помощта за едно предложение: 150 000 лв. без ДДС

Очакван прием: Септември – Ноември 2023 г.

Внедряване на иновации в предприятията

ОТ ПРОГРАМА „КОНКУРЕНТОСПОСОБНОСТ И ИНОВАЦИИ В ПРЕДПРИЯТИЯТА“

1. Цел на финансирането:

Предоставяне на фокусирана подкрепа на българските предприятия за внедряване на продуктови иновации или иновации в бизнес процесите в тематичните области на Иновационна стратегия за интелигентна специализация 2021-2027 г. (ИСИС 2021-2027).

2. Кой може да кандидатства?

Допустими са само кандидати, които отговарят на следните критерии:

  • Търговци по смисъла на Търговския закон или Закона за кооперациите или да са еквивалентно лице по смисъла на законодателството на държава-членка на Европейското икономическо пространство. Клонове на юридически лица, регистрирани в България, не могат да участват в процедурата чрез подбор на проектни предложения поради липсата на самостоятелна правосубектност.
  • Регистрирани не по-късно от 31.12.2020 г.
  • Микро-, малки и средни предприятия (МСП) по смисъла на чл. 3 и чл. 4 от Закона за малките и средните предприятия (ЗМСП) или малки дружества със средна пазарна капитализация. Единствено микро-, малки и средни предприятия (МСП) могат да заявят подкрепа за проекти, които водят до внедряване на иновация в тематична област “Чисти технологии, кръгова и нисковъглеродна икономика” на ИСИС 2021-2027.
  • Да са реализирали нетни приходи от продажби за 2022 финансова година в зависимост от категорията на предприятието-кандидат, както следва:

Категория на предприятието

Нетни приходи от продажби за 2022 г.

Микропредприятие

≥ 100 000 лева

Малко предприятие

≥ 300 000 лева

Средно предприятие

≥ 1 000 000 лева

Малко дружество със средна пазарна капитализация

≥ 2 000 000 лева

ВАЖНО! При определянето на нетните приходи от продажби за 2022 г. се вземат предвид само данните от индивидуалния Отчет за приходите и разходите за 2022 г. на предприятието-кандидат.

НЕДОПУСТИМИ КАНДИДАТИ

Не са допустими предприятия, кандидатстващи за финансиране на икономически дейности, които съгласно КИД-2008 на НСИ (Приложение 12) попадат в сектор С – раздел 10 „Производство на хранителни продукти” и раздел 11 „Производство на напитки”, както следва:

  • 10.1 „Производство и преработка на месо; производство на месни продукти, без готови ястия”;
  • 10.2 „Преработка и консервиране на риба и други водни животни, без готови ястия”;
  • 10.3 „Преработка и консервиране на плодове и зеленчуци, без готови ястия”;
  • 10.4 „Производство на растителни и животински масла и мазнини”;
  • 10.5 „Производство на мляко и млечни продукти”;
  • 10.6 „Производство на мелничарски продукти, нишесте и нишестени продукти”;
  • 10.83 „Преработка на кафе и чай”, ограничението се отнася само в случаите, когато дейността на кандидата е свързана с производство на билков чай (мента, върбинка, лайка и други);
  • 10.84 „Производство на хранителни подправки и овкусители“;
  • 10.91 „Производство на готови храни (фуражи) за селскостопански животни”;
  • 11.02 „Производство на вина от грозде”;
  • 11.03 „Производство на други ферментирали напитки”.

Не могат да участват в процедурата и да получат безвъзмездна финансова помощ предприятия, кандидатстващи за финансиране на дейности, попадащи в обхвата на сектор риболов и сектора на рибарството и аквакултурите

3. За какви дейности може да се кандидатства?

ЕЛЕМЕНТ А „Инвестиции“ (задължителен):

Дейност 1. Внедряване на продуктова иновация (стока или услуга) или иновация в бизнес процесите посредством придобиване на машини, съоръжения и оборудване, представляващи дълготрайни материални активи (ДМА).

Дейност 2. Внедряване на продуктова иновация (стока или услуга) или иновация в бизнес процесите посредством придобиване на специализиран софтуер (вкл. разработване), патенти, лицензи, „ноу хау” и др., представляващи дълготрайни нематериални активи (ДНА).

ЕЛЕМЕНТ Б „Услуги“ (незадължителен):

Дейност 1.Защита на правата по индустриална собственост върху внедряваната иновация.

Дейност 2. Консултантски и помощни услуги в подкрепа на иновациите.

4. За какви разходи може да се кандидатства?

ЕЛЕМЕНТ А „Инвестиции“ (задължителен):

  • Разходи за придобиване на дълготрайни материални активи (ДМА) – машини, съоръжения и оборудване, необходими за изпълнението на проекта.
  • Разходи за придобиване на дълготрайни нематериални активи (ДНА) – специализиран софтуер (вкл. разработване), патенти, лицензи, „ноу хау” и др., необходими за изпълнението на проекта.

ВАЖНО! За малки дружества със средна пазарна капитализация разходите за нематериални активи са допустими само до 50% от общите допустими разходи по Елемент А „Инвестиции“ при приложим режим на държавна помощ – „регионална инвестиционна помощ“.

ЕЛЕМЕНТ Б „Услуги“ (незадължителен):

  • Разходи за такси за заявяване и регистрация на правата по индустриална собственост върху внедряваната иновация пред съответното компетентно ведомство на национално, европейско и/или международно равнище – до 10 000 лева.
  • Разходи за консултантски и помощни услуги в подкрепа на иновациите.

Разходите за консултантски услуги в подкрепа на иновациите включват разходи за външни услуги (чрез договор за възлагане, граждански договори и др.), извършени от правоспособен представител по индустриална собственост, свързани със защита на индустриална собственост на национално, европейско и/или международно равнище, вкл. проучвания (за „състояние на техниката“, „новост“, „изобретателска стъпка“ и „техническа приложимост“), за внедряваните по проекта иновативни продукти/процеси – до 10 000 лева.

Разходи за помощните услуги в подкрепа на иновациите включват:

  • разходи за такси за достъп до бази данни и библиотеки, които да бъдат използвани във връзка с подобряването на внедрявания по проекта продукт (стока или услуга) или бизнес процес – до 30 000 лева;
  • разходи за външни услуги (чрез договор за възлагане и др.), свързани с осигуряване на услуги от лаборатории за провеждане на изследвания, измервания, изпитвания и др.

ВАЖНО! Разходите за Елемент Б „Услуги“ не следва да надвишават 25% от общите допустими разходи по проекта.

5. Какъв е размерът на безвъзмездната финансова помощ по процедурата?

Общият размер на безвъзмездната финансова помощ по процедура e разпределен както следва:

 

Категория регион

Общ размер на безвъзмездната финансова помощ Средства от Европейския фонд за регионално развитие

Национално съфинансиране

Регион в преход

29 337 450 лева

15 000 000 евро

20 536 215 лева

10 500 000 евро

8 801 235 лева

4 500 000 евро

По-слабо развити региони

264 037 050 лева

135 000 000 евро

224 431 492.50 лева

114 750 000 евро

39 605 557.50 лева

20 250 000 евро

 

Общо

293 374 500 лева

150 000 000 евро

244 967 707.50 лева

125 250 000 евро

48 406 792.50 лева

24 750 000 евро

ВАЖНО! Проектните предложения следва да се изпълнява САМО В ЕДИН от горепосочените две категории региони.

Предвидено е следното разпределение на бюджета в зависимост от приоритета от ПКИП, тематичната област на ИСИС, в рамките на който попада съответното проектно предложение, категорията на предприятието-кандидат и категорията-регион:

Тематични области

Категорията Регион в преход По-слабо развити региони

Общо

Приоритет 1 „Иновации и растеж“, Специфична цел: RSO1.1.

(За проекти, които внедряват иновация в тематични области:

  1. “Информатика и ИКТ”;
  2. “Мехатроника и микроелектроника”;
  3. “Индустрии за здравословен живот, биоикономика и биотехнологии” и
  4.  “Нови технологии в креативни и рекреативни индустрии”)
Микро- и малки предприятия

8 801 235 лева

4 500 000 евро

79 211 115 лева

40 500 000 евро

88 012 350 лева

45 000 000 евро

Средни предприятия и малки дружества със средна пазарна капитализация

8 801 235 лева

4 500 000 евро

79 211 115 лева

40 500 000 евро

88 012 350 лева

45 000 000 евро

Общо

17 602 470 лева

9 000 000 евро

158 422 230 лева

81 000 000 евро

176 024 700 лева

90 000 000 евро

Приоритет 2 „Кръгова икономика“, Специфична цел: RSO2.6.

(За проекти, които внедряват иновация в тематична област 5. “Чисти технологии, кръгова и нисковъглеродна икономика”)

Микро- и малки предприятия

5 867 490 лева

3 000 000 евро

52 807 410 лева

27 000 000 евро

58 674 900 лева

30 000 000 евро

Средни предприятия

5 867 490 лева

3 000 000 евро

52 807 410 лева

27 000 000 евро

58 674 900 лева

30 000 00 евро

Общо

11 734 980 лева

6 000 000 евро

105 614 820 лева

54 000 000 евро

117 349 800 лева

60 000 000 евро

ВАЖНО! Единствено микро-, малки или средни предприятия (МСП) могат да заявят подкрепа за проекти, които водят до внедряване на иновация в тематична област “Чисти технологии, кръгова и нисковъглеродна икономика” на ИСИС 2021-2027, по приоритет 2 „Кръгова икономика“ на ПКИП.

6. Какъв е размерът на безвъзмездната финансова помощ за конкретно предложение?

Минималният и максималният размер на заявената безвъзмездна финансова помощ по всеки индивидуален проект са както следва:

Минимален размер на заявената безвъзмездна финансова помощ

Максимален размер на заявената безвъзмездна финансова помощ в зависимост от категорията на предприятието-кандидат

50 000 лева

Микро- и малки предприятия: 500 000 лева
Средни предприятия и малки дружества със средна пазарна капитализация: 800 000 лева

ВАЖНО! Максималният размер на заявената безвъзмездна финансова помощ за индивидуално проектно предложение НЕ следва да надвишава:

  • за микропредприятия: 100% от реализираните от кандидата средногодишни нетни приходи от продажби за тригодишния период 2020 г., 2021 г. и 2022 г.
  • за малки предприятия: 60% от реализираните от кандидата средногодишни нетни приходи от продажби за тригодишния период 2020 г., 2021 г. и 2022 г.
  • за средни предприятия и малки дружества със средна пазарна капитализация: 25% от реализираните от кандидата средногодишни нетни приходи от продажби за тригодишния период 2020 г., 2021 г. и 2022 г.

Максималният интензитет (процент) на безвъзмездна финансова помощ при избран режим „регионална инвестиционна помощ“ в зависимост от категорията на предприятието-кандидат и мястото на изпълнение на проекта е, както следва:

Категория на предприятието – кандидат

Максимален интензитет на помощта за дейности

извън ЮЗР (NUTS2)

Максимален интензитет на помощта за дейности

в ЮЗР (NUTS-2)

Микро- и малки предприятия

50%

София град (столица): 40%

София област: 45%

Област Благоевград: 45%

Област Перник: 40%

Област Кюстендил: 45%

Средни предприятия

45%

София град (столица): 30%

София област: 45%

Област Благоевград: 45%

Област Перник: 30%

Област Кюстендил: 35%

 

Малки дружества със средна пазарна капитализация

 

45%

София град (столица): 20%

София област: 45%

Област Благоевград: 45%

Област Перник: 20%

Област Кюстендил: 25%

Максималният интензитет на безвъзмездна финансова помощ за кандидатите при избран режим „минимална помощ“ (de minimis) е, както следва:

Категория на предприятието-кандидат

Максимален интензитет на помощта

Микро, малки, средни и малки дружества със средна пазарна капитализация

50%

Процент на съфинансиране при условията на режим „помощи за иновации в полза на МСП“ съгласно чл. 28, пар. 2, букви а) и в) от Регламент (ЕС) № 651/2014 на Комисията (приложим по Елемент Б „Услуги“ САМО за микро, малки и средни предприятия):

Категория на предприятието-кандидат

Максимален интензитет на помощта

Микро, малки и средни предприятия

50%

7. Какъв е срокът за изпълнение?

Продължителността на изпълнение на всеки проект не следва да надвишава 15 (петнадесет) месеца, считано от датата на влизане в сила на административния договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ.

8. Какви са критериите за оценка?

I. Иновативност и приложимост на подкрепяната иновация:

39

1. Новост на внедряваната по проекта иновация

5

2. Степен на защита на внедряваната по проекта иновация

5

3. Технологична готовност на кандидата за внедряване на иновацията по проекта

5

4. Начин на разработване на внедряваната иновация

2

5. Приложимост и жизнеспособност на внедряваната иновация

22

II. Финансова стабилност на кандидата:

41

1. Претеглен коефициент на брутна добавена стойност за 2020 г., 2021 г. и 2022 г.

10

2. Претеглен коефициент на приходите от износ за 2020 г., 2021 г. и 2022 г.

7

3. Претеглен коефициент на разходите за данъци спрямо реализираните приходи за 2020 г., 2021 г. и 2022 г.

4

3. Претеглен коефициент на рентабилност на EBITDA за 2020 г., 2021 г. и 2022 г.

10

4. Съпоставимост между претеглената стойност на EBITDA за 2020 г., 2021 г. и 2022 г. и стойността на общите допустими разходи по проекта

10

III. Приоритизиране на проекти:

15

1.  Регионализация съгласно ИСИС 2021-2027

10

2. Приоритизация съгласно Националната стратегия за малките и средните предприятия 2021-2027 г.

5

IV. Реалистичност на разходите по проекта:

5

1. Реалистичност на разходите по проекта

5

Общ брой точки:

100

Краен срок за кандидатстване:16:30 ч. на 31.01.2024 г.